Herman Johansson, Erik Björkberger och Simon Ålstam, som går på naturvetenskapliga programmet, har lagt åtskilliga timmar på sitt gemensamma företag – Gourmet UF. Deras affärsidé går ut på att sälja vidare vissa produkter från Saltmagasinet/Guldkant. Gourmetketchup, senap och ekologiska såser är några av produkterna. Kunderna når de på olika sätt.
– Marknader är ett bra tillfälle att nå ut till folk, och vi har en hemsida. Vi går alltid runt och pratar om oss och företaget med andra, säger Simon Ålstam, marknadsansvarig och försäljningsansvarig i företaget.
På torsdag är det, precis som för Moa Skedebäck och Malin Blixt i artikeln intill, dags att åka till Våga Vara Egen-mässan i Mönsterås. Där delas priser ut i olika kategorier. Herman Johansson är en av finalisterna i kategorin bästa säljare, och företaget har redan nu fått veta att man kammat hem seger i kategorin hållbaraste företag.
– Det handlar om att ha ett hållbart företagande både när det gäller miljö, ekonomi och socialt. Ett företag som fungerar i längden, säger Herman Johansson.
Trion kan absolut tänka sig att driva företag även i framtiden, när de slutat skolan.
Vad har ni lärt er under projekttiden?
– Att disponera vår tid. Och om man tror att något tar en timme så ska man räkna med tre timmar, säger Herman Johansson.
– Jag har lärt mig att göra balansrapporter, resultaträkningar och sådant, säger Erik Björkberger, som är ekonomisansvarig i företaget.
En ny del av Gourmet UF är att man satsar på leveranser av limpor och fikabröd till företag eller privatpersoner på fredagar. Även när det gäller brödleveranserna är det Saltmagasinet som står för produkterna.