Gott om fisk - lite lön för mödan
Fiskare skaffar bil för försörjningens skull.
Det är Camilla Gustafsson som ska stå i fiskvagnen det mesta av tiden, men Anders Gustavsson ska också vara försäljare på kvällar och lördagar efter att han återvänt från fisket.
- Kunskap om fisk har jag och Camilla ska stå och tala om hur bra det är, säger Anders.
I sortimentet kommer de att ha den fisk de själva får upp, men det räcker inte helt. En hel del måste tas från grossist
- Den mesta fisken måste man ta hem från grossist för tillgången är för dålig, säger Anders Gustavsson.
Och kunderna har vant sig vid västkustfisk, säger han, så det måste finnas.
- Min avsikt är att handla från lokala fiskare så mycket som möjligt. Det är tråkigt att behöva ta hem från grossist på´västkusten.
Men anledningen till att de slår sig in på denna delvis nya bana är inte att det finns för lite fisk i havet.
- Det är en lönsamhetsfråga, det är inte tillgången som är för dålig. Om man tar till exempel torskfisket så hade jag besök av sälen 70 procent av gångerna förra året. Tillgången är inte dålig, men man får inget behålla, säger Anders Gustavsson.
Fisket lönar sig inte längre och därför är det en nödvändighet att finna nya vägar.
- Fisket är inget som det går att livnära sig på.
Många fiskare ger också upp eftersom det är svårt att få långsiktighet i verksamheten när det hela tiden dyker upp nya restriktioner för vilka nät som får användas och när och var man får ta upp fisk.
- Jag ger inte upp helt och hållet jag beställer fortfarande fiskeredskap, säger Anders Gustavsson när en leverans med redskap dyker upp där han ligger med fiskebåten i Gränsö kanal.
- Men fisket är inte samma frihet längre.
Lasse Gustafsson som kommer med redskapen från Blekinge fiskeredskap håller med.
- Vi har tappat mycket försäljning för att de inte vet om de får fortsätta att fiska nästa vecka. Det är politikernas fel att det inte satsas, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!