Mats Eriksson började i våras en förstudie om den nya färjelinjen mellan Västervik och Visby. Nu har arbetet stannat av, på grund av oklarhet vilken typ av fartyg det rör sig om.
- Ska man dra igång och köra den här typen av trafik behöver man veta detaljer. Vilken typ av färjor det handlar om, längden på färjorna och hur djupgående de är. Vi måste planera det här på bästa sätt, säger han.
Konsulten Nils Nordenbrinks besked om att det rör sig om en färja som är mindre än dagens stora färjor, men större än de minsta räcker inte.
- Den precisionen är långtifrån tillräcklig. Det handlar om djupet. En halv meter mer eller mindre kan vara avgörande.
Att trafikera den redan befintliga färjeterminalen under högsäsong menar Mats Eriksson kommer att bli svårt.
- Det går redan skytteltrafik då. Men vi för en kontinuerlig dialog, med representanter för olika rederier. Min uppgift är att få till så mycket trafik som möjligt till Visby hamn. Men det är för tidigt att säga när och om färjetrafiken kommer i gång. Diskussionen kommer att fortsätta under hösten, säger Mats Eriksson.
I Västervik känner man sig redo att ta emot en färja, som ska knyta samman turismen.
- Initiativet kommer från besöksnäringen på Gotland och just nu ligger bollen hos dem, säger vice ordförande i kommunstyrelsen, Christin Rampeltin Molin (M).
Tanken är att färjetrafiken mellan Gotland och Västervik, ska bli billigare än de nuvarande biljettpriserna.
- De dyra priserna gör att turismen till Gotland har minskat. Med färjor mellan Västervik och Gotland minskas reslängden avsevärt. Då kan båtarna köra saktare och priset sjunker betydligt. Det här gynnar oss i Västervik vi välkomnar initiativet, säger Christin Rampeltin Molin.