Det säger Lars Meijer, vd på Gotlandsbåten, som i dagsläget förhandlar med "några kandidater". Men det brinner i knutarna.
– Kontrakt måst skrivas före 1 november för att vi ska klara bokningarna inför sommaren.
Mest troligt är att trafiken inte kommer igång förrän 2015. Kontrakt är skrivet för sommartrafik även året därpå. Men vem som är samarbetspartner vill inte Gotlandsbåten avslöja "av affärsmässiga skäl". Den hemligheten håller man fram till årsskiftet.
Det har dock klarnat en del vad gäller själva fartyget, som alltså blir ledigt först 2015. Färjan tar drygt 1000 passagerare och går i dag i trafik någonstans i Europa. Klart är att viss besättning ingår, men att all servicepersonal ombord, det talas om 30-40 personer, ska rekryteras lokalt.
Hur kommer då hamnen i Västervik att klara trafiken, som under åtta sommarveckor väntas bli upp mot 75 000 passagerare och 25 000 bilar?
– Det ska inte bli några problem. Vi vet ju ännu inte storleken på färjan, det kommer att bli avgörande. Men det behövs inte särskilt stora investeringar här i Västervik, säger hamnchefen, Carl-Johan Carlstedt, vd på Västervik Logistik & Industri AB.
Bruno Nilsson på Västerviks kommun är av samma uppfattning.
– Vi vet ju inte ännu vilket fartyg det blir, men som vi ser det just nu krävs det inte så stora åtgärder. Grundförutsättningarna finnsredan. Exempelvis den nuvarande terminalbyggnaden, som dock måste byggas om och anpassas för den nya trafiken.