Gotlandsfärjan ska ta 1000 passagerare

Gotlandsbåten AB kämpar mot klockan för att få fram en färja mellan Västervik och Visby redan till sommaren 2014.– Det är knappt om tid, men vi tror fortfarande att det är möjligt.

gotlandsbåten, planer om trafik från VLI, lucerna, västervik
VLI Carl-Johan Carlstedt



Foto: Karin Hertz/Västerviks-Tidningen
Får ej vidareutnyttjas utan tillstånd från upphovsman. Tillstånd ges dock i utsträckning enligt lokalt UHR-avtal för VT
Kontakt: Fotograf Karin Hertz
070-252 13 80
karin.hertz@vt.se

gotlandsbåten, planer om trafik från VLI, lucerna, västervik VLI Carl-Johan Carlstedt Foto: Karin Hertz/Västerviks-Tidningen Får ej vidareutnyttjas utan tillstånd från upphovsman. Tillstånd ges dock i utsträckning enligt lokalt UHR-avtal för VT Kontakt: Fotograf Karin Hertz 070-252 13 80 karin.hertz@vt.se

Foto: Karin Hertz

Västervik2013-09-06 07:53

Det säger Lars Meijer, vd på Gotlandsbåten, som i dagsläget förhandlar med "några kandidater". Men det brinner i knutarna.

– Kontrakt måst skrivas före 1 november för att vi ska klara bokningarna inför sommaren.

Mest troligt är att trafiken inte kommer igång förrän 2015. Kontrakt är skrivet för sommartrafik även året därpå. Men vem som är samarbetspartner vill inte Gotlandsbåten avslöja "av affärsmässiga skäl". Den hemligheten håller man fram till årsskiftet.

Det har dock klarnat en del vad gäller själva fartyget, som alltså blir ledigt först 2015. Färjan tar drygt 1000 passagerare och går i dag i trafik någonstans i Europa. Klart är att viss besättning ingår, men att all servicepersonal ombord, det talas om 30-40 personer, ska rekryteras lokalt.

Hur kommer då hamnen i Västervik att klara trafiken, som under åtta sommarveckor väntas bli upp mot 75 000 passagerare och 25 000 bilar?

– Det ska inte bli några problem. Vi vet ju ännu inte storleken på färjan, det kommer att bli avgörande. Men det behövs inte särskilt stora investeringar här i Västervik, säger hamnchefen, Carl-Johan Carlstedt, vd på Västervik Logistik & Industri AB.

Bruno Nilsson på Västerviks kommun är av samma uppfattning.

– Vi vet ju inte ännu vilket fartyg det blir, men som vi ser det just nu krävs det inte så stora åtgärder. Grundförutsättningarna finnsredan. Exempelvis den nuvarande terminalbyggnaden, som dock måste byggas om och anpassas för den nya trafiken.

Kommunägd Tecknar aktier

Västerviks kommun äger själva hamnområdet medan Tjustfastigheter AB äger byggnaderna. Hamnen arrenderas av hamnbolaget, Västervik Logistik & Industri AB.

Gotlandsbåten AB hävdar att intresset för att teckna aktier i bolaget är stort. Av de drygt 100 personer som hittills förklarat sig villiga att investera i bolaget är ca en tredjedel från Västerviks kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om