Göteborgare på musikaliskt ostkustbesök
Är man göteborgare blir det sällan som ostkusten lockar till besök. Men både organisten Rolf-Åke Fält och cellisten Petra Hellqvist verkade trivas med sitt Västerviksbesök. Och sina insatser i torsdagens Sommarkvällsmusik i Sankta Gertruds kyrka. Foto: RUNE ENGELBREKTSON
Foto:
Hon och Rolf-Åke samarbetar ofta, mest inom kyrkomusiken i "hans" göteborgskyrka, Carl Johans. Dessutom känner Rolf-Åke Fält och västerviksorganisten Bo Ingelberg varandra sedan länge. Alltså var det både naturligt och enkelt att fråga om en sommarresa tvärs över riket kunde locka.
Resultatet blev att Lars-Åke Fält bad en annan omtyckt samarbetare i hans krets av musiker att följa med. Och Petra Hellqvist nappade. Under terminerna driver hon en celloskola i Göteborg.
Barockklanger var utlovat. Och till stor del rörde sig programmet inom detta alltjämt fascinerande område.
Sonater av Henry Eccles och Johann Sebastian Bach stod först, båda här tänkta för orgel och violoncell. Det var bara det att Petra Hellqvist inte fick spelrum för sig och sin cello på den trånga orgelläktarn. Så det blev piano och cello istället, framme i koret. Ingen skugga på det bytet!
Det som räddat engelsmannen Henry Eccless namn till eftervärlden är just den cellosonat i g-moll som vi fick höra. Den innerliga ton som Petra Hellqvist skapar i sonatens två långsamma satser grep verkligen.
Sonaten som följde skrev Bach ursprungligen för viola da gamba, en föregångare till violoncellen. Bachs tonspråk imponerar genomgående, men särskilt inspirerad verkar han inte ha varit den här gången. Sista satsen blir lite tjatig i jakten att hitta ett slut.
Då är det något helt annat med den Fantasia i G-dur som Rolf-Åke Fält spelade på Wisteniusorgeln. Samma sak gäller den Saraband ur Bachs Svit nr 2 (av sex) för solocello som Petra Hellqvist bjöd på.
Där fick de två musikanternas personligheter fritt spelrum.
Mer nutida tongångar följde. Först Kazimierz Wilkomirski, den polske cellovirtuosens Aria för detta instrument och piano. Därefter Arvo Pärts "Spiegel im Spiegel" för samma instrumentkombination. Det verket är äkta sommarnattsmusik där spegelblanka vatten är världen man rör sig,över, stillsamt och hänfört. Spelmässigt en höjdpunkt för de båda gästartisterna!
Efter församlingsprästen Alazar Menghestos lika stillsamma andaktsstund avrundade Rolf-Åke Fält och Petra Hellqvist konserten med Adagiot ur den Oboekonsert av Marcello som Bach tog och skrev om till Klavérkonsert! Förra torsdagen spelade Carl-Henrik Fernandi alla tre satserna. Även nu angavs Benedetto Marcello som ursprungstonsättare, men det var allt hans lillebror Alessandro det har stått klart sedan länge.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!