?Gör något åt de nya supermotorcyklarna?

Foto: POLISEN Extrema motorcyklar ger extrema olyckor. Den är motorcykeln körde in i en VW Golf i 180 km i timmen. När polisen kom till olycksplatsen satt mc-föraren död i förarställning.

Foto: POLISEN Extrema motorcyklar ger extrema olyckor. Den är motorcykeln körde in i en VW Golf i 180 km i timmen. När polisen kom till olycksplatsen satt mc-föraren död i förarställning.

Foto:

Västervik2004-10-05 01:00
I storstäderna ökar problemet med de nya supermotorcyklarna. Det handlar om extrema maskiner med ungefär en hästkraft per kilo och toppfarter på ungefär 300 km i timmen.
? Många som kör den här typen av motorcyklar kör hänsynslöst och sätter trafikrytmen helt ur spel. De är tyvärr inte bara en fara för sig själva utan andra trafikanter också, säger Bengt Svensson som är trafikpolischef i norra Stockholm.
I slutet av september samlades alla trafikpolischefer i Stockholms län. Ett av de hetaste ämnena var de ökande problemen med hänsynslösa motorcyklister.
? Det ökar, det är vi alla överens om. Jag tror att problemen finns i hela Sverige, men det märks mer i storstäderna. Här kör man på bakhjulet för att visa upp sig eller använder bilarna på vägen som slalompinnar. Vi måste göra något.
Det säger Bengt Svensson som är trafikpolischef i norra Stockholm. Egentligen skulle han vilja förändra förarnas beteende och attityd.
? Men det är svårt och inget vi inom polisen klarar. Jag tycker till exempel att många mc-tidningar borde fråga sig hur de gör sina reportage. Om bilderna ständigt visar snabba motorcyklar på bakhjulet, hur kan de då förvänta sig att unga förare inte ska ta efter i verkligheten?

Det som gjort problemet allt större under de senaste åren är att det säljs allt fler supermotorcyklar med ungefär lika många hästkrafter som motorcykeln väger. En hästkraft per kilo alltså.
? Det är som om en vanlig Volvo V70 skulle ha 1 600 hästkrafter. Vem skulle åka omkring med en sådan monstermaskin i trafiken? Men det är precis så de här motorcyklarna ser ut. Det är fruktansvärda krafter det handlar om. Man kan åka över 100 km i timmen på första växeln, och då finns det fem växlar kvar.
Bengt Svensson skräder inte orden när de gäller de mc-åkare som köper och kör de här maskinerna.
? Det finns säkert undantag, men dem vi träffar på kör hänsynslöst och alldeles för fort. Det går knappast en dag utan att man möter dem i Stockholmstrafiken. De kan åka dubbelt så fort som hastighetsgränserna tillåter, de sicksackar fram genom filerna, de kör på bakhjulet. De struntar i andra trafikanter, de ska först fram.

En inspirationskälla för många unga mc-förare är en svensk förare som kallar sig Ghostrider. Han kör just en av dessa supermotorcyklar och slår hastighetsrekord både i Sverige och Tyskland. Hans vansinnefärder spelas in och säljs på film och visas på internet.
Förr fanns de en överenskommelse inom mc-handeln där handlarna inte sålde den här typen av motorcyklar. I dag finns inga spår av denna utan i stort ett alla mc-märken kan skryta med värstingmodeller i de flesta kubikklasser. Redan bland 600- och 750-kubikarna finns så här extremt snabba maskiner, men Bengt Svensson menar att det är bland de större motorcyklarna på mellan 900 och 1 200 kubik som problemen är störst.
? Det här handlar om tävlingsmaskiner som jag tycker hör hemma på en tävlingsbana. De är som om det skulle rulla massa Formel 1 bilar i trafiken. Det gör det inte. Det finns några få specialbyggda bilar med liknande prestanda, men då kostar dessa ofta både fyra och fem miljoner. En motorcykel av det här slaget får man för under 100?000 kronor.

Helst skulle Bengt Svensson vilja se ett förbud, men han tror inte att det är möjligt. Inte än i alla fall.
? Men problemen är stora i Europa också och de flesta länder upplever att mc-olyckorna ökar, särskilt där de extrema motorcyklarna är inblandade. Jag tror att vi kommer att ha en debatt inom EU snart.
Olyckorna där superhojarna är inblandade blir lika extrema som motorcyklarna. Förra året körde exempelvis en motorcykel rätt in i sidan på en WV Golf som gjorde vänstersväng. Olyckan skedde vid Upplands Bro och det fanns många vittnen. Mc-föraren körde i ungefär 180 km på en 70-väg och hann inte ens bromsa trots att det var fri sikt flera hundra meter.
När polisen kom till platsen fann de motorcyklisten död men fortfarande sittandes på sin mc ? mitt inne i bilen. Både föraren och passageraren i bilen var också döda.
? När man som bilist svänger så gör man en vettig bedömning av den mötande trafiken. Även om man hinner se motorcykeln några hundra meter bort så kan man inte ens tänka sig att den kör i 180 km, säger Bengt Svensson.

Vid en annan olycka körde en förare sin supermotorcykel på bakhjulet, tappade balansen och for in genom vindrutan på en mötande bil. Ingen dog men mc-föraren och de två i personbilen fick mycket svåra skador.
? I somras försökte en annan förare köra upp på E4 vid Häggvik. Han körde i 180 km och försökte lägga ner cykeln maximalt. Däcken tappade fästet och föraren for rakt in i en stolpe.
? När vi kom dit mötte vi en chockad bilist som hade försökt att ge första hjälpen. När han hade satt händerna på förarens bröstkorg hade de sjunkit rakt igenom för allt var krossat. Föraren hade dött ögonblickligen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om