Gollob blir inte kvar
Västervik Speedways ordförande vill inte behålla polacken.
Ingemar Fröling vill inte ha kvar Gollob i Västervik Speedway. Foto: Anders Liljegren
Foto:
Det finns flera orsaker varför Ingemar inte vill behålla Gollob.
- Min ambitionen är att vi ska hitta en ersättare för Gollob, men det är min personliga åsikt och det är inget vi har beslutat i klubben om ännu, säger Ingemar Fröling.
- Tyvärr är det för mycket strul runt honom. Vi måste ha folk som vi kan lita på.
I år missade Tomasz fem av elitseriematcherna och enligt Ingemar hade laget haft segerchans i minst tre av matcherna om han hade deltagit.
Oftast har återbuden från Gollob kommit så sent att Västervik inte haft tid att kunna få tag i en fullgod ersättare.
- Det märkliga är att det bara är Tomasz av de polska förarna som strular så mycket, menar Ingemar.
I dagsläget är det klart att Todd Wiltshire inte återfinns i Västervik nästa år eftersom han lägger av efter den här säsongen och flyttar hem till Australien.
Dessutom talar det mesta för att Craig Boyce har kört sin sista match i Västervik. Om inte heller Gollob får nytt kontrakt väntar en ordentlig föryngring av Västervik Speedway.
- Givetvis vill vi ha ett yngre lag som vi kan bygga på inför framtiden, men samtidigt ska det ske inom våra ekonomiska ramar.
Ännu har inte Västervik gjort klart med några förare inför nästa säsong, men bland andra Bjarne Pedersen och David Ruud har fått förfrågningar om de är intresserade av en fortsättning och det verkar de vara.
- Det är inte självklart att vi kommer jaga toppförare, utan det är viktigare att vi har en bra och bredd trupp. Vi har tagit vissa kontakter och det behöver inte vara en svensk förare.
Ett het ämne de senaste dagarna har varit sänkningen av lagsnittet till 42.30. Västervik har hamnat i skottgluggen eftersom de var en av tre klubbar som röstade för sänkningen.
Varför röstade ni för en sänkning?
- Vi vara beredda att vika oss för majoriteten om det fanns ett konkret alternativ, men som vi ser det finns det inget annat alternativ som kan sänka kostnaderna.
- Vi ser att det här är enda möjligheten att rädda ekonomin.
Ekonomiskt blev senaste året inte lyckat för Västervik. Det finns orsaker till det.
Bland annat den svaga starten i elitserien samt att det regnade vid ett flertal tillfälle under matchdagen. Dessutom har Skepparnas deltagande i division I blivit dyrare än väntat.
- Alla våra utländska förare har fått betalt, men däremot har vi skulder till våra svensk förare. Ingen kommer dock att bli utan pengar, påpekar Ingemar.
Lagledare de två senaste säsongerna har Jörgen Johansson varit, men han ser helst att någon annan tar över rollen.
- Vi jobbar på att hitta en ersättare. Jörgen har gjort ett bra jobb, men en nackdel är att han har kört ihop med flera av förarna.
Är Morgan Andersson aktuell som ny lagledare?
-Jag har pratat med Morgan och det mesta talar för att han bli kvar i Smederna.
Innan säsongen var målsättningen slutspel och SM-guld, är ni nöjda med sjundeplatsen?
- Något fiasko är det inte tal om. Vi får vara hyfsat nöjda med placeringen. Det fanns nio lag i elitserien som hade kapaciteten att gå till slutspel, konstaterar Ingemar Fröling.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!