Givmilda västerviksbor även i jultider
Under december månad handlar det svenska folket för 52 miljarder kronor. Frågan är om det blir några slantar över för välgörande ändamål.En omfattande undersökning visar att svensken inte blir mer givmild bara för att det lackar mot jul. Men det påståendet tycks inte gälla för Västerviksborna.
Givmilda. Svensken i allmänhet skänker inte mer pengar bara för att det är jul. Västerviksborna verkar dock vara ett undantag. Berth Andersson på Frälsningsarmén är en av flera som intygar att det förhåller sig så.
Foto:
- Jag har uppfattat det så att västerviksborna är mycket givmilda, säger Berth Andersson på Frälsningsarmén. Och jag förvånas alltid över att folk har tid över för att hjälpa till mitt i all julstress.
- Vi har inte så stor "bössverksamhet" men försäljningen på Kupan har gått väldigt bra inför julen, säger Ingrid Tideman i Röda Korset. Behållningen går till Röda Korsets julinsamling för stöd för att kunna minska ensamheten i samhället. Vi har just skickat in en ansenlig summa, 300 000 kronor, till insamlingen.
Julhandel för 52 miljarder enbart under en månad. Det kan jämföras med de totalt 4 miljarder som svenska folket totalt skänker till välgörande ändamål under ett år.
Siffrorna har hämtats från en undersökning som genomförts av Öhrlings och syftar bland annat till att ta reda på givares förtroende för ideella organisationer.
För kända organisation finns ett förtroende och det är Röda Korset, Rädda Barnen och Cancerfonden som får mest.
Men vad som verkligen efterlyses är bättre information om till vad man skänker pengar. Nära hälften känner inte till vad pengarna används till och lika många har påverkats av den kritik som framförts kring insamlade medel.
De organisationer som har 90-konto är föremål för kontroll av hur de insamlade medlen används, eftersom de måste redovisa sin verksamhet enligt fastställd modell. Ett av kraven är att max 25 procent av de insamlade pengarna används för insamlings- och organisationskostnader. Mer än 400 organisationer har i dag 90-konton.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!