Gick från botten till toppen
"Jag såg i lokaltidningen att Eskilstuna får ett företag från Västervik. Hoppas jag trots detta är välkommen hit."
Hans Ekströms grundläggande råd för en kommuns framgång var att undvika skandaler och att göra ordentlig reklam för varumärkena.Foto: ANDERS LILJEGREN
Foto:
Sådana anmärkningsvärda siffror väcker intresse. När konferensen Arbete och Framtid i Kalmar län fortsatte på lördagen i Bryggaren i Västervik så var Hans Ekström från Eskilstuna en självklar gästtalare.
- Jag kunde inte fått en märkligare start på dagen än när jag läser lokala Västerviks-Tidningen och får se att ett företag, Simia med 18 anställda, lämnar den här trakten och flyttar sin verksamhet till Eskilstuna.
- Hoppas jag är hjärtligt välkommen trots detta, sa Hans Ekström som är kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna.
Därefter pratade han sig varm för hur Eskilstuna vände allt från en stad med dåligt rykte till en mycket framåt kommun.
Ett viktigt agerande skulle det visa sig. Att göra reklam för sin vara.
- Många pratar illa om lobbying. Men att synas, höras och mötas är viktigt även om det är på Operakällaren.
- Informationsöverskott finns inte och det personliga intrycket är viktigt. Varje kommunalråd, landstingsråd och motsvarande skall vara aktiva ute. Sköta papperen på hemmaplan kan någon annan göra.
I ordboken står lobbying för bearbetning av beslutsfattare för att åstadkomma beslut i en viss riktning.
Det är vad Hans Ekström har gjort trots att han gång på gång sa att han hade marxistiskt påbrå.
- Glöm inte Marx, bejaka strukturomvandlingen.
Eskilstuna hade för några år sedan flera tiotals med höga skorstenar i centrum. I dag återstår en enda. Smedstaden har krympt men något annat har vuxit fram.
- Vi började med att se över hela verksamheten och dela upp den i sanitära och attraktiva delar.
Ett första intryck är viktigt och de värsta bristerna måste åtgärdas.
- Ett fungerande vattenverk är nödvändigt men ingen flyttar till en kommun för att en självklarhet fungerar.
-Men de viktiga funktionerna måste fungera för att förhindra dåligt rykte.
Bra rykte kan man få genom en fin stad.
- Vi utnyttjade den breda ån genom stan, vi byggde och förfinade gågator, valdes till årets cykelstad och mycket annat.
Draghjälp har Eskilstuna haft Svealandsbanan.
- Hela Mälardalen når man i dag på en timme. Från att storstaden var en konkurrent är den i dag ett komplement. Det är lättare i dag att välja var man vill bo och var man vill jobba.
- Ett exempel är Trosa som förvandlats från "Världens ände" till "Mälardalens Florida".
Ett annat intressant exempel som Hans Ekström drog fram var att den logistiska tyngdpunkten i Norden förflyttats norrut.
- Många trodde annat när broarna över Stora Bält och Öresund byggdes.
- Till Eskilstuna har vi på senare år fått flera storföretags centrallager. Ett exempel är den tyska affärskedjan Lidl.
Två av dem som imponerades och tog till sig Hans Ekströms anförande var Västerviks- och regionalpolitikerna Anita Bohman och Lena Segerberg.
- Det går inte att låta bli att göra jämförelser med vår kommun och vad vi kan utveckla ytterligare.
En vacker stad är en god bit på väg men för att Västervik inte skall halka efter och komma ytterligare utanför gemenskapen så är ett närliggande måste att vi får behålla vår järnväg.
- För såväl person- som godstrafik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!