Gemensam marknadsföring ska locka hit båtturisterna

När båtmässan "Allt för sjön" invigdes på fredagen i Stockholm var det första gången som Västerviks gästhamnar marknadsförde sig tillsammans.

Glada miner i Västerviksmontern på båtmässan i Stockholm som invigdes på fredagen. Jakob Franzén, turistbyråansvarig, Gunnar Boman, Lysingsbadet och Andreas Nilsson, hamnkapten, tror på en bra säsong 2012.

Glada miner i Västerviksmontern på båtmässan i Stockholm som invigdes på fredagen. Jakob Franzén, turistbyråansvarig, Gunnar Boman, Lysingsbadet och Andreas Nilsson, hamnkapten, tror på en bra säsong 2012.

Foto: Christer Sandberg

Västervik2012-03-03 00:00

- Visst är det så att vi konkurrerar, men om vi samarbetar kan vi kanske få gästerna att stanna längre, säger Andreas Nilsson, hamnkapten i Västervik.

Tillsammans har gästhamnarna lagt 100 000 kronor på att presentera Västervik på båtmässan, det inkluderar också då båtmässan i Kalmar i maj. Men den stora satsningen gäller förstås "Allt för sjön" i Stockholm, en av de absolut största mässorna i landet alla kategorier.

VD:n för Västervik Resort, Lysingsbadet, Gunnar Boman, har varit med på mässan i många år och han anser det är värt pengarna.

- Men det är naturligtvis svårt att mäta det värdet. Vi har en tävling här i montern, vi kan se hur många som är med i den, men hur många av dem som sedan besöker oss vet vi förstås inte, säger Gunnar Boman.

Han är chef för ett kommunalt bolag, de flesta andra gästhamnarna är privata. För första gången ska de nu alltså dra åt samma håll. De har inte skapat en ny organisation utan Blankaholm, Hasselö, Idö, Lysingsbadet, Loftahammar, Rågö och Västerviks gästhamn har bara bestämt sig för att samarbeta.

- Vi tycker att vi har så mycket att erbjuda, det har ju hänt så mycket de senaste åren, med många sjökrogar t ex, säger Gunnar Boman.

Placeringen vid årets mässa i Älvsjö utanför Stockholm är de nöjda med. Västervik finns bland de andra destinationerna, inte i den stora hallen bland båtfabrikanterna.

- Det är klart att det hade varit ännu bättre, men vi finns ju mittemot restaurangen här, säger Gunnar Boman och pekar på serveringen där besökarna äter lunch och ser ut över Västerviksmontern.

Utöver representanter för gästhamnarna finns också Västerviks turistbyråansvarige, Jakob Franzén, på plats. Han har också varit med på flera båtmässor i Älvsjö och tror på den här satsningen där gästhamnarna visar upp sig tillsammans.

- Vi kan visa att man kan lägga till mitt i stan, och sedan förflytta sig till ett bad och sedan vidare till ännu fler ställen, det är en styrka, säger han.

Tidigare har alla företag från Västervik samlats i samma monter. Även i år finns ett tiotal andra utställare från kommunen med, men några har fallit ifrån p g a den ekonomiska krisen. Den talar ju arrangörerna av båtmässan inte så gärna om, men visst är det ett faktum att nyförsäljningen av båtar gått ner. Ändå tror gästhamnarna i Västervik på en bra säsong 2012.

- Svensk turism klarar sig bra, vi semestrar mer i Sverige, och de från Tyskland t ex, har upptäckt att det är ganska billigt här, säger Gunnar Boman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om