Gångbro ett nytt alternativ över spåren vid Tjustskolan

Foto: ANDERS STEINER Det kanske inte blir vare sig tunnel eller bommar med ljud- och ljussignaler vid järnvägsövergången intill Tjustskolan. Nu har Västerviks kommun och Banverket börjat diskutera även ett tredje alternativ – att bygga en gångbro. Bron skulle gå över både järnvägen och Södra Järnvägsgatan, ända till Willys parkering.

Foto: ANDERS STEINER Det kanske inte blir vare sig tunnel eller bommar med ljud- och ljussignaler vid järnvägsövergången intill Tjustskolan. Nu har Västerviks kommun och Banverket börjat diskutera även ett tredje alternativ – att bygga en gångbro. Bron skulle gå över både järnvägen och Södra Järnvägsgatan, ända till Willys parkering.

Foto:

Västervik2005-02-05 00:25
Nu har ytterligare ett alternativ tillkommit när det gäller att höja säkerheten vid den olycksdrabbade järnvägsövergången intill Tjustskolan i Västervik.
? Nu diskuteras även att bygga en gångbro över såväl järnvägen som Södra Järnvägsgatan, säger kommunchef Conny Jansson.

De två tidigare alternativen är att förse övergången med bommar plus ljud- och ljussignaler, eller att för åtta miljoner kronor bygga en tunnel under både järnvägen och Södra Järnvägsgatan.
Tunneln skulle mynna ut vid västra kanten av Willys parkeringsplats, dit även en gångbro skulle gå.
? Det här blir ett samarbetsprojekt mellan Banverket, kommunen och Vägverket, säger Conny Jansson som berättar att han hoppas på att få en del pengar från Vägverket.
? Det går att söka medel för trafiksäkerhetshöjande åtgärder även inom tätbebyggt område. Banverket har redan avsatt pengar till någon slags förbättring av säkerheten vid Tjustskolan. Det gäller nu bara att hitta den bästa långsiktiga lösningen.
Att säkerheten måste förbättras vid övergången har Banverket och Västerviks kommun varit överens om sedan ett år tillbaka. Frågan är bara vad som ska göras.
Från början föreslog Banverket att bommar plus ljud- och ljussignaler sätts upp på platsen, men Västerviks kommun har därefter föreslagit att en tunnel byggs.

I och med att både tunnel och gångbro går över/under även en kommunal gata måste kommunen vara med och delfinansiera bygget.
En undersökning som Banverket gjort visar att korsningen är flitigt frekventerad, speciellt morgon och kväll. som mest kan 200 personer i timmen korsa järnvägen.
Redan nu, innan något beslut om åtgärd är fattat, har Banverket sänkt hastigheten på tågen förbi platsen där under åren ett flertal svåra olyckor inträffat. Även staket på platsen har förlängts, så att cyklister måste kliva av och leda sina cyklar över spåren.
Den senaste olyckan inträffade för mindre än ett år sedan En 9-årig pojke dödades av tåget den 29 februari 2004 sedan han varit med sin pappa och handlat på Willys. Pojken cyklade bakom sin pappa, som med en hårsmån klarade sig från att träffas av tåget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om