Gamlebylärare vässar mattepedagogiken

Samtliga matematiklärare på kommunens skolor i Gamleby deltar i ett utvecklingsarbete som leds av forskare från Linnéuniversitetet i Växjö.

Eva Norström, matematikutvecklare, forksaren Constanta Olteanu, Linnéuniversitetet samt deltagarna på Åbyängskolan i Gamleby Sofia Gustafsson, Matilda Witalisson, Helene Lindgren, Hanna Ohlsson, Angelika Johansson och Anna Andrén.

Eva Norström, matematikutvecklare, forksaren Constanta Olteanu, Linnéuniversitetet samt deltagarna på Åbyängskolan i Gamleby Sofia Gustafsson, Matilda Witalisson, Helene Lindgren, Hanna Ohlsson, Angelika Johansson och Anna Andrén.

Foto: Hans Brandin

Västervik2011-09-28 14:20

De fördjupar sig i en undervisningsmodell som varit mycket framgångsrik på andra skolor. Bland annat går arbetet ut på att hitta rätt sätt för lärarna att uttrycka sig på för att eleverna ska förstå uppgiften.

- Det gäller också att förvissa sig om att eleven förstått, läraren kanske bara tror att eleven förstått.

Projektet omfattar alla elever och deras lärare från årskurs ett till årskurs nio på de tre olika kommunala skolenheterna i Gamleby. På varje enhet finns en grupp som arbetar med att skapa större förståelse mellan lärare och elever. Skolverket har avsatt pengar för ett tvåårigt projekt och det slutförs i vår.

Som exempel berättar deltagarna att inför arbetet med ett nytt område inom matematiken så görs en test för att se vad eleverna redan kan. Efter testet planeras lektionerna och efter arbetspassen görs en kontroll av vad eleverna uppfattat och lärt sig.

- Nu planerar vi att genomföra en lektion som ska videofilmas, säger forskaren Constanta Olteanu, Linnéuniversitetet. Sedan ska vi analysera resultatet.

- Då ser vi om våra idéer gick hem hos eleverna. Om inte så ger vi lektionen en ny utformning. Den här metoden används internationellt och har inneburit betydande förbättringar såväl för elevernas lärande som för lärarnas sätt att presentera de matematiska uppgifterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!