Gamlebygymnasiet raggar elever på Åland

En grupp från Gamlebygymnasiet har varit på Åland för att ragga elever. Gruppen träffade två tredjedelar av alla åttondeklassare på hela Åland under ett par intensiva dagar.

Den här kvartetten har varit på Åland och försökt övertala högstadieelever att söka utbildning i Gamleby. Från vänster Annette Danielsson, Fredrik Lindeman, Emma Johansson och Elin Kratz.Foto: Hans Brandin

Den här kvartetten har varit på Åland och försökt övertala högstadieelever att söka utbildning i Gamleby. Från vänster Annette Danielsson, Fredrik Lindeman, Emma Johansson och Elin Kratz.Foto: Hans Brandin

Foto: Hans Brandin

Västervik2011-03-18 00:00

Det finns två enkla förklaringar till Gamlebygymnasiets raggningsrunda.

Naturbruksgymnasiet på Åland ska slå igen och har slutat ta in nya elever och så är en av de nya lärarna på Gamlebygymnasiet ålänning.

- När eleverna ändå måste lämna Åland för att läsa på ett naturbruksgymnasium så kan de lika gärna plugga i Gamleby, säger Fredrik Lindeman och Annette Davidsson, de två lärare som åkte till Åland.

Med på resan var också eleverna Elin Kratz, Finsjö som går djursjukvårdsprogrammet och Emma Johansson, Bostorp, djurvårdsprogrammet.

Gruppen besökte fyra högstadieskolor och träffade elever i årskurs åtta. Det innebar att de träffade ungefär två tredjedelar av alla åttondeklassare på hela Åland, bara skärgårdsskolorna saknades.

- Vi berättade om Gamlebygymnasiet ur såväl lärares som elevers perspektiv med utbildningsmöjligheter, internatliv och allt som hör till. Det blev också massor av frågor att svara på.

- Som vi uppfattade det var det djursjukvård och naturvetenskapliga programmet där man kan läsa teori kombinerat med antingen häst, jordbruk, djursjukvård eller trädgård som de verkade mest nyfikna på, säger Emma Johansson och Ellin Kratz.

Gruppen passade också på att besöka Hushållningssällskapet på Åland, ett mejeri och ett gårdsslakteri och på hemvägen blev det ett besök på Ulltuna utanför Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om