Gamleby ska bjuda på service i världsklass

I går kväll gjordes avstampet för en aldrig tidigare skådad satsning i Gamleby med omnejd. Under fyra månader ska hela servicenäringens bemötande av kunder lyftas till världsklass.

55 expediter och butikschefer i Gamleby satte sig på skolbänken i går kväll. De ska utveckla Gamleby till en ort med service av världsklass under de närmaste månaderna.

55 expediter och butikschefer i Gamleby satte sig på skolbänken i går kväll. De ska utveckla Gamleby till en ort med service av världsklass under de närmaste månaderna.

Foto: Hans Brandin

Västervik2011-10-13 21:24

Pelle Thorell och Tony Wanderoy från utbildningsföretaget Palio träffade 55 butiksanställda och innehavare från Gamleby på folkhögskolan i går kväll. Det var upptakten till fyra månaders studier på "Gamleby handelsskola".

- Allt handlar om relationen till kunden, berättar Pelle Thorell. Det gäller för hela Gamleby att skapa ett gemensamt synsätt på hur en kund ska bemötas. Syftet är att skapa arbetsglädje och öppna sinnet för utveckling av yrkesrollen.

- För att nå ut till hela organisationen så är kursen avsedd för all personal. Butikschefer och ägare får en ledarskapsutbildning som motsvarar ett marknadsvärde av 40 000 per deltagare. Medarbetarna får en säljutbildning som motsvarar ett marknadsvärde av 15 000 kronor. Det ska säkerställa att målsättningen om att skapa service i världsklass lever varje dag ute på företagen i Gamleby.

I enkäter kommer såväl kunder som medarbetare på företagen att få svara på en rad frågor före och efter utbildningen. Kursen omfattar sex träffar för ägare/butikschefer och fyra träffar för medarbetare samt två gemensamma träffar. Sedan följer en utvärdering. Alla näringar i hela Gamleby (och även Blackstad) samt anställda på Folktandvården fanns representerade på upptakten.

- Vi har genomfört liknande projekt i förorter till Göteborg, med mycket goda resultat, säger Pelle Thorell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!