Gående och bilar blandas

Poliser känner oro för trafiksäkerheten".

Polisens oroas av hur trafiken kommer att löpa efter ombyggnaden av torget. Foto: Magnus Glans

Polisens oroas av hur trafiken kommer att löpa efter ombyggnaden av torget. Foto: Magnus Glans

Foto:

Västervik2003-04-28 06:00
Västervikspolisen känner oro för trafiksäkerheten på det nya, ombyggda Fiskaretorget.
Farhågorna framfördes vid det möte som tidigare i år hölls med representanter för en rad myndigheter, där bland annat Västervikspolisens trafiksamordnare Krister Nyman deltog.
- Ja, vi är från polisen oroliga för trafiksäkerheten. Enligt gällande förslag på Fiskaretorgets utformning blir det inte någon avgränsning mellan gående och körytan, säger biträdande polisområdeschef Per Adlersson.
- Enligt gjorda trafikmätningar passerar omkring 8000 fordon per dygn över Fiskaretorget.
- Då finns en uppenbar risk att det blir lite rörigt när människor och så många bilar blandas tätt inpå varandra, säger Adlersson som är rädd för att små barn inte förstår att bilar plötsligt kan komma åkande över torget.
- Jag skulle vilja se någon form av markering på Fiskaretorget. En markering som klart visar var gränsen går mellan gångyta och vägbana.
- Saknas en sådan avgränsning riskerar vi också att få konstiga parkeringar vid och på torget.
Dagens p-rutor utanför McDonald´s ska försvinna, men Adlersson misstänker att många ändå kommer att ställa bilen på ungefär samma plats som idag när de ska köpa hamburgare.
- Det är ju bara att titta på hur bilburna turister och andra icke-Västerviksbor uppfattar dagens målade rutor för försäljningsstånden på Fiskaretorget.
Idag utgörs "utfarten" från Fiskaretorget mot Hamngatan av tre filer. Två uppåt, mot Hamngatan, och en nedåt.
När det nya Fiskaretorget blir klart finns bara en fil på varje sida om refugen. Det blir då trängre för biltrafiken.
Kommunens trafikingenjör Gunnar Mårtensson har viss förståelse för polisens oro.
- Det här är något nytt och självklart känns det ovant. Men testar man inget får man ju inte veta om det funkar, säger han.
- Över Skvallertorget i Norrköping rullar 12000 fordon per dygn. Där funkar det, även om det kan vara ganska rörigt. Runt Skvallertorget finns dessutom flera korsande gator.
- Här i Västervik blir det enklare med trafik bara åt två håll, säger Mårtensson som betonar att första ombyggnadsetappen av torget omfattar bara området från restaurangerna och ut till dagens befintliga vägbana.
- Vägbanan blir alltså kvar även denna sommar. Det är först i etapp 2 vägen tas bort. Det kan bli tidigast till hösten, beroende på om och när vi får medel till att utföra arbetet.
Gunnar Mårtensson menar att det är först när Fiskaretorget är klart man kan se konsekvenserna av ombyggnaden.
- Folk kommer att köra över ett torg, på de gåendes villkor. Området kommer att skyltas som "gårdsgata". Det innebär att alla får köra, men på de gåendes villkor. Gårdsgata innebär max 7 km/tim.
- Skulle det visa sig att det trots allt blir problem får vi kanske sätta ut pollare längs den sträcka där bilarna bör åka, säger Gunnar Mårtensson.
- Till att börja med blir det dock endast en "styrning" från båda ändarna som visar var bilarna ska komma in.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om