Fynda drömbåten på hösten

Köpte du ingen båt i somras? Grattis, då har du gjort en bra affär. Det är nämligen under hösten som du ska passa på att bli båtägare. Nu reas såväl småbåtar som riktiga skutor ut i annonserna. Men köper du en begagnad båt gäller det att undersöka allt noggrant.

Med en fuktmätare går det snabbt att få en indikation på eventuella vattenskador. Foto: peter Fredriksson

Med en fuktmätare går det snabbt att få en indikation på eventuella vattenskador. Foto: peter Fredriksson

Foto:

Västervik2008-09-16 00:06
En snabb titt på utbudet av begagnade båtar på internet visar att det inte behöver kosta skjortan att bli båtägare. Om man accepterar att båten har en hel del år på nacken går det att komma undan med bara några tusenlappar. Men ju mer en båt kostar desto viktigare är det att undersöka i vilket skick den är. För cirka fyra tusen kronor kan man anlita någon av landets alla båtbesiktningsmän som går igenom det tilltänkta objektet från för till akter. Mycket pengar kan tyckas, men för en större investering kan det visa sig vara väl använda pengar. Många begagnade båtar har skador eller fel som är svåra att upptäcka. Erling Kroon har drygt 40 års erfarenhet av fritidsbåtar och gör varje år ett 50-tal besiktningar. Nästan alltid är det privatpersoner som anlitar honom. Han menar att många köper sin första, och i värsta fall sista båt, på alldeles för lösa grunder.- Vi går igenom båtens svaga punkter och kommer ofta med råd och tips till spekulanten, säger han. Träbåtar, plastbåtar, plastade träbåtar, båtar i glasfiber, sandwichlaminat, enkellaminat, plastpest, sprickor och galvanisk korrosion i infästningarna. Begreppen är många och allt bör kontrolleras in i minsta detalj.För en lekman är det svårt att veta hur man ska gå tillväga. Hur ska en landkrabba kunna bedöma om det finns en dold skada i skrovet efter en lättare grundstötning?Ett annat problem är de båtar som inte är byggda av yrkesmän. På 70-talet var det populärt med segelbåtar i byggsats där köparna själva fick montera till exempel inredningen. I vissa fall blev resultatet lysande, i andra bedrövligt.Flera plastbåtar från 70-talet har också drabbats av den så kallade plastpesten: Små bubblor som efter ett tag spricker och gör att vattnet tränger in i skrovet.Värst utsatta är de båtar som byggts i ett stycke. Orsaken till problemen är, enligt Erling, att fabrikanterna haft för bråttom. Materialet fick aldrig härda klart. Skroven togs ur sina formar för tidigt och placerades i kalla utrymmen och först nu visar sig problemen.Många båtar används sällan, kanske bara några gånger per säsong. På äldre träbåtar är det vanligt att ventilationen inte fungerar. Det ökar risken för rötskador då kondensen från inträngande regnvatten stannar kvar under däck. Regnvatten är värre än vatten från havet som har en konserverande verkan.Båtar från södra Europa håller generellt sämre kvalitet samtidigt som priserna är betydligt lägre.- Så länge de ligger i vattnet fungerar de ofta bra. Men när de pallas upp på land inför vintern kan den dåliga styvheten i skrovet göra att det blir intryckningar, säger Erling Kroon.För den som förvarar båten på en båtvagn är det viktigt att den verkligen står på kölrullarna. Själva sidorullarna ska användas endast som stöd. Om det blir ett för hårt tryck på sidorullarna kan skrovet ta skada, vilket många begagnade båtar råkat ut för.
Information
Båtbesiktningsmännens Riksförening på www.batbesiktningsmannen.org
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om