Fyller gas i däcken

Rolfs däck i Gamleby är först i kommunen med att erbjuda nitrogengas i däcken, en teknik som både flyget och Formel 1 har använt länge.

Gasfyllda däck. Johan Andersson och Roland Göransson på Rolfs däck i Gamleby byter ut vanlig luft mot nitrogengas i däcken, en teknik som Formel 1 och flyget använt länge.                                      FOTO: HANS BRANDIN

Gasfyllda däck. Johan Andersson och Roland Göransson på Rolfs däck i Gamleby byter ut vanlig luft mot nitrogengas i däcken, en teknik som Formel 1 och flyget använt länge. FOTO: HANS BRANDIN

Foto:

Västervik2005-10-15 00:25
Nitrogen är kvävegas, en av beståndsdelarna i vanlig luft. Men kvävgasmolekylen är större vilket förhindrar läckage genom däcket ("pyspunka"). Det innebär att lufttrycket håller upp till tre gånger så lång tid jämfört med vanlig luft. Det ger avsevärt mindre däckslitage och minskad bensinförbrukning. Risken för däckexplosion minskar.
Ett problem med vanlig luft i däck är temperaturskillnader. Ett däck som fylls med vanlig luft inne i en varm lokal och som sedan körs i kyla får ett lägre tryck och kondens på insidan av däcket. En varm sommardag ökar trycket.
- Det här undviks helt med nitrogen i däcken, säger Roland Göransson, Rolfs däck. Nitrogen utvinns ur luften vi andas och återgår dit efter användning, det ska alltså inte förväxlas med sådant kväve som används vid exempelvis jordbruket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om