Här är de vanligaste felen på menyerna i Västervik

Missledande information på menyn, som upptäcktes på flera restauranger i Västervik, kan innebära livsfara för en allergiker. "Jag går inte på restaurang längre", säger Clary Ruisla, som är allergisk mot flera livsmedel.

Clary Ruisla är ordförande för Astma- och allergiförbundet Västervik, och är själv allergisk mot bland annat fisk, ägg, nötter och skaldjur.

Clary Ruisla är ordförande för Astma- och allergiförbundet Västervik, och är själv allergisk mot bland annat fisk, ägg, nötter och skaldjur.

Foto: Karin Hertz/arkiv

Västervik2021-10-03 18:00

För en tid sedan kunde vi berätta att fyra av tio restauranger i Västervik brister när det gäller "spårbarhet", ett begrepp som innebär att alla livsmedel i maten ska kunna spåras. Det vanligaste felet är att livsmedel i menyn inte stämmer överens med vad som serveras. 

Vi har tagit del av de kontrollrapporter där miljö- och byggnadskontorets inspektörer hittade avvikelser. På fyra av de nio restaurangerna stod det på menyn att en rätt innehöll parmaskinka, när det i själva verket var lufttorkad skinka från Tyskland. Parmaskinka är ett livsmedel med en skyddad ursprungsbeteckning. På två ställen uppgavs parmesanost som ingrediens, när rätterna i stället innehöll andra ostar. 

Två restauranger hade crabfish i rätter som uppgavs innehålla krabba. Miljö- och byggnadskontoret konstaterar att det är en hälsorisk för kunder som är allergiska mot fisk, då crabfish är fisk med smak av krabba.

En restaurang angav fårost som ingrediens när det egentligen var fetaost – vilket kan vara farligt för kunder som är allergiska mot getmjölk. Fetaost är nämligen gjord på både får- och getmjölk. 

På en annan restaurang serverades tysk salladsost i stället för fetaost, som det stod på menyn. 

undefined
Parmaskinka är ett skyddat varumärke, och all lufttorkad skinka är inte parmaskinka.

Fel i menyerna kan ge problem för både den som är överkänslig mot vissa födoämnen och den som är allergisk. En allergisk person kan reagera kraftigt om den får i sig ett visst ämne och i värsta fall kan det bli livsfarligt. 

Clary Ruisla, ordförande för astma- och allergiförbundet i Västervik, är själv allergisk mot bland annat fisk. Hon går inte längre på restaurang, på grund av risken för att bli sjuk. 

– Är det någon som beställer in fisk så finns det i luften, och då blir jag sjuk. Det är helknäppt. För mig kan det också vara svårt att gå i mataffären. Jag kan inte gå förbi fiskdisken, eller där folk tar räkor. 

Hon berättar att en fiskallergiker som råkar få i sig exempelvis crabfish i tron att det är krabba kan få en anafylaktisk chock, och svullna upp i halsen. Läget kan snabbt bli livshotande om personen inte får medicin snabbt och förs till sjukhus. 

– Du kan ge dig själv en spruta i låret, då tar man det rakt igenom byxor och allting, för det måste göras fort, förklarar Clary. 

Hur har du upplevt att förståelsen är för allergiker på restauranger? 

– Vad jag har hört från andra så har det blivit bättre. Men tyvärr följer inte alla det här med att ange rätt ingredienser. 

Hon har även fått berättat för sig om en kock på en restaurang som vägrade laga mat åt allergiker. Restaurangen ligger inte i Västerviks kommun. 

– Han hade varit med om att det hänt något allvarligt med en allergisk person. 

Vilka födoämnen som oftast utlöser överkänslighetsreaktioner varierar beroende på om det är barn eller vuxna. Hos vuxna är hasselnötter och äpple de överlägset vanligaste ämnena som utlöser reaktioner, medan kiwi och apelsin är vanligast bland barn, enligt en enkätstudie som gjordes 1996. 

Den som tror sig vara överkänslig eller allergisk mot något födoämne vänder sig oftast till en hälsocentral, och remitteras i vissa fall vidare till Kalmar, där länets enda vuxenallergolog finns. På medicinmottagningen i Västervik finns främst expertis kring andra typer av allergier, och astma. 

Kontrollerna i Västervik

Mellan april och augusti kontrollerade miljö- och byggnadskontoret olika restauranger i Västerviks kommun. Det som kollades var "redlighet och spårbarhet". 

Redlighet syftar på att livsmedelsföretagare ska vara ärliga mot sina kunder med vad de säljer och serverar. Spårbarhet innebär att alla livsmedel ska kunna spåras.

Av 23 besökta verksamheter noterades 20 avvikelser hos 9 av restaurangerna. Senast ett liknande projekt gjordes var 2013. Då noterades avvikelser hos 43 procent av restaurangerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!