Full fart med Sjöräddningen

Sjöräddningen och Räddningstjänsten i Loftahammar hade under måndagskvällen övning

Sjöräddningens båt vid  Källvik i Loftahammar.

Sjöräddningens båt vid Källvik i Loftahammar.

Foto:

Västervik2011-06-30 00:00

SDet var strax innan solen gick ner i måndagskväll som Räddningstjänsten i Loftahammar åkte ner till Källviksbryggan för att möta Sjöräddningen för en övning och uppvisning av sjöräddningsbåten.

Även VT fanns på plats för att ta en tur och få lite information om den nygamla båten som heter Tjustbanken Loftahammar.

Det är just den båten från 2009 som används mest i dag, det finns även en mindre båt som heter Rescue Loftahammar.

Den mindre båten som är från 2000 var från början avsedd för körning vid grunt vatten och hög hastighet, men använts nu mer sällan då den nya båten klarar av att gå över 90 centimeter djupt vatten och kommer upp i samma hastighet som den lilla båten, vilket är ungefär 35-40 knop. Därför är det ytterst svårt för båten att gå på grund, det finns heller inga propellrar som kan slå emot eller fastna i något, utan båten är konstruerad med ett vattenjetagregat.

- Dessutom är båten bemannad med en navigatör som ser sjökort, och navigering digitalt för att meddela föraren om eventuella grund eller om båten går in på vatten den inte varit på förut, berättar Torbjörn Karlsson uppsyningsman och förare vid Sjöräddningen i Loftahammar.

Båten väger hela 13 ton och har ett extra tjockt skrov för att i värsta fall bara studsa upp på land vid en grundkörning.

Båten har även en barlast på 800 liter vatten för att kunna gå rakt och slätt utan att studsa upp och ner på vågorna. På båten finns även hjärtstartare, personalen på båten har första hjälpen-utbildning och det är ungefär tre tillfyra personer som åker ut när Sjöräddningen får ett larm. Sammanräknat är de 15 personer som jobbar för sjöräddningen varav åtta av dem är förare, berättar Torbjörn. Vidare berättar han att de har ungefär 50-60 utryckningar per år varav 30 av dem är under de intensiva sommarveckorna.

De vanligaste är maskinhaveri, men tyvärr händer det i bland att de får åka på drunkningsolyckor eller hjärtinfarkter i skärgården, berättar Björn Wernstedt på Sjöräddningen. Midsommarhelgen brukar vara en relativt lugn helg för Sjöräddningen, och så var det även i år.

- Vi hade endast ett maskinhaveri och en tysk som var orolig över något, men de löste sig snabbt, säger Torbjörn om midsommarhelgen i år och tillägger att det sämsta vädret för oss är det fina vädret eftersom det drar så mycket folk till skärgården.

Roger Andersson är platschef vid Räddningstjänsten i Loftahammar och påpekar hur viktigt det är att kunna samarbeta med hjälpinsatserna på en liten ort med så pass stor skärgård.

- Vi har mycket och modern utrustning vad gäller släckningsarbete men saknar större och modernare båtar, därför är samarbetet med Sjöräddningen viktig då de bara har en kortare slang för släckning av bränder, säger Roger Andersson.

Björn Wernstedt som är navigatör på båten vill uppmana folket på sjön att inte glömma göra rent sina bränsletankar och filter ordentligt eftersom det är den vanligaste orsaken till att Sjöräddningen får rycka ut på motorhaveri.

Han tillägger även att det är bra att ruttplanera och inte förlita sig för mycket på sin GPS utan även använda det gamla hederliga sjökortet.

Vattenjet-aggregat
Tjustbanken Loftahammar är konstruerat med ett vattenjetaggregat istället för propellrar på utsidan av båten. Vattenjetaggregatet innebär att båten tar in vatten och sedan blåser ut det igen med hjälp av en fläkt. Detta kan liknas med ett flygplans fläktar som tar in och sprutar ut luft. Det är på så sätt båten drivs framåt och kan göra hastiga svängningar och rotera runt som på en femöring. Båten styrs med hjälp av en joystick, vilket gör den oerhört lättmanövrerad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om