Med hjälp av fritidspedagogerna Stefan Linnér och Helena Wahlqvist har en grupp på fem barn samlats i en fritidslokal för att få testa det här med programmering.
– Det är en introduktion för att skapa intresse. Det finns pedagogiska program för programmering i skolan, man sätter ihop sekvenser av olika slag och det går stegvis från det allra enklaste till svårare uppgifter, säger Stefan.
Till att börja med får barnen en introduktion i hur algoritmer fungerar. Barnen får ställa upp sig på rad med var sin siffra från 1 till 6 (och eftersom det bara är fem barn får Helena hoppa in och vara barn). Siffrorna är blandade och på ett antal steg ska de ta sig fram till andra sidan och då ska siffrorna vara i nummerordning. Låga siffror går vänster och högre till höger. För varje steg blev några fler siffror sorterade och när de till slut kom fram stod alla i nummerordning.
– Så här är det någon som har gjort med robotarna som ni ska få prova, säger Stefan.
Barnen får var sin liten robot. De ser ut lite som stora nyckelpigor och åker runt med hjul på golvet.
– Ni får bara trycka på knapparna uppepå, inte köra med roboten som en bil, säger Helena.
– Försök lista ut hur de fungerar och vad varje knapp gör.
Barnen får en stund att testa, framåt, bakåt och att svänga. Det gäller att tänka i flera steg framåt. Sedan får de i uppgift att ta sig från en punkt till en annan genom en liten bana.
– Det är svårt att programmera den rätt och svårt att tänka hur man ska göra, säger Ebba Nyberg.
– Men det är roligt när roboten kommer i mål och man blir stolt för att man har gjort rätt, säger Yasminee Rakovic.