Fredérick Lindström om sociala medier och politiker

Politikerna i Västerviks kommun har en del att jobba på, när det gäller sin närvaro i sociala medier. Det menar Fredérick Lindström, som driver reklambyrån Everday.

Fredérick Lindström på Everday.

Fredérick Lindström på Everday.

Foto: Caroline Petersson

Västervik2024-10-06 18:00

Fredérick Lindström är inte imponerad av de lokala politikernas engagemang på sociala medier. Samtidigt har han förståelse för dem som inte orkar vara aktiva i debatter på till exempel Facebook och X. Det hårda samtalsklimatet med många trollkonton både från höger och vänster gör det svårt att ha seriösa diskussioner. 

Riksdagspolitikerna är mer aktiva, men även här ser Fredérick Lindström att det kan bli bättre. 

– Nästan alla är ganska dåliga på att föra fram sina budskap. Det som funkar i dag är inte att utveckla en idé, utan att kritisera andra. Det är en trend som dök upp 2016 med Trump och den har hållit i sig. En sådan som Annika Strandhäll kan inte öppna munnen utan att få en massa kritik och folk som kallar henne alkoholist. Det blir en jäkla uppförsbacke, och det drabbar alla. 

Bland Västerviks politiker finns det några få som Fredérick Lindström tycker gör ett bra jobb på sociala medier. Akko Karlsson (MP) är en av dem. 

Vad är det Akko gör bra? 

– Hon brinner för en kärnfråga. Då blir det inte så svårt. Akko har en positiv attityd och det är mycket hållbarhet i hennes flöde. "Kolla här, en ny rapport som visar att man kan göra på det här sättet..." Jag följer henne för generella hållbarhetsfrågor. 

undefined
Akko Karlsson (MP) gör ett bra jobb på sociala medier, tycker Lindström.

Fredérick Lindströms råd till de politiker som vill bli mer aktiva är just att fokusera på några få frågor som man verkligen brinner för. Facebook är ett bra forum, menar han, där finns de flesta och tonen är generellt lite snällare än på till exempel X. För de som vill nå yngre väljare kan även Snapchat eller Tiktok vara ett alternativ. 

En annan strategi kan vara att helt enkelt berätta om vad man gör, i vardagen, som politiker – och våga vara personlig. 

– Företag som lyckas bra berättar om vad de gör, hur de gör, hur personerna på företaget ser ut. De skapar en relation med sina följare och får då följare som hjälper till när det kommer in trollkonton och kritik. 

Vissa politiker i kommunen, som Harald Hjalmarsson (M) och Ulf Nilsson (L), har valt bort sociala medier helt. Om Fredérick Lindström själv var politiskt aktiv skulle han göra tvärtom och satsa stenhårt på att nå ut via till exempel Facebook och Instagram. Med tanke på hur få som ser på tv idag och läser nyheter, samtidigt som nästan alla finns på sociala medier, finns där en stor potential att nå ut. 

– Det kan vara en riktig framgångsfaktor.

Har du några tips till specifika politiker – som kommunalrådet Harald Hjalmarsson, till exempel? 

– Han är en pragmatiker som inte luddar till det, och har en folklig ton. Han skulle kunna vara en som rapporterar från gräsrotsnivå, som berättar hur snacket går i Stockholm, om spännande nyföretagare som ingen känner till, samtal med någon som ska bygga. Förmedla att det är full fart, varenda dag gör man något som är bra för Västervik. Det kan också vara ett snyggt sätt att visa uppskattning för dem han är ute och träffar. Lägg upp en bild, skriv en kort text. 

undefined
Harald Hjalmarsson (MI), kommunstyrelsens ordförande.

Kommunfullmäktiges ordförande Elin Sjölander Landerdahl (M) skulle kunna prata mer om skola, utifrån perspektivet hur viktigt det är med ordning och reda, tycker Fredérick Lindström. Det är frågor han vet att hon brinner för. 

– Det man brinner för återspeglas i ens personlighet och ofta i ens vardag också. Då blir det inte så svårt. Man behöver heller inte komma med en åsikt utan bara rapportera om vad som händer. Vad är nästa steg? Hur ligger vi till med det här? 

Oppositionsrådet Marcus Fridlund (S) har Fredérick Lindström inte fått någon tydlig bild av, men han tror att han skulle tjäna på att öka sin närvaro i sociala medier, och ge allmänheten ett annat perspektiv än majoritetspolitikerna. 

Det kunde vara en väg även för övriga folkvalda politikerna i fullmäktige att bli mer synliga.

– Det finns en drös med anonyma politiker i fullmäktige idag. Jag har ingen aning om vilka de är, de som representerar mig. Hur ska jag få reda på det? Vill man och har tiden, då tycker jag att man ska finnas på sociala medier. 

En annan person, som vare sig är politiker eller företagare men har en stor roll i Västerviks näringsliv, är kommundirektören Anders Björlin. Honom skulle Fredérick Lindström vilja se mer av på sociala medier. 

– Vill jag veta mer om hur Västerviks utvecklas, om ekonomi, statistik, in- och utflyttning, utjämningsbidrag från staten vore det bra om en "tråkig" person som Anders Björlin gjorde en uppdatering då och då.

Fotnot: Fredérick Lindström var medlem i Moderaterna för 8–9 år sedan, men har inga partipolitiska kopplingar i dag.

undefined
Fredérick Lindström på Everday.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!