Fräscha kyssar med bättre munhygien

Folktandvården satsar på frisktandvård och erbjuder ett fast pris för vård.

Röda läppar ingår i kampanjen för bättre munhygien och därmed bättre kyssar. Utvecklingschef Christer Lindblom och klinikchef Inga Börjesson tror mycket på Folktandvårdens storsatsning på frisktandvårdsavtal.

Röda läppar ingår i kampanjen för bättre munhygien och därmed bättre kyssar. Utvecklingschef Christer Lindblom och klinikchef Inga Börjesson tror mycket på Folktandvårdens storsatsning på frisktandvårdsavtal.

Foto:

Västervik2005-01-18 00:25
I går slog Folktandvården i Kalmar län på stora reklamtrumman för satsningen på frisktandvård och erbjuder ett fast pris på tandvård.
? Det är vår största satsning hittills, säger utvecklingschef Christer Lindblom.
Hela södra Sverige är med på satsningen som vänder sig till folk mellan 20 och 39 år.
? Skåne har har redan varit med i ett år och där har modellen slagit väl ut och blev nästan ?årets julklapp?.

I dag har ungdomar fri tandvård till och med att de fyller 19 år.
? Därefter får de börja betala själva och många väljer bort tandvården i konkurrens med alla lockelser som de hellre vill satsa pengar på. Många lämnar såväl föräldrahemmet som tandvården.
Genom att betala en fast årlig summa så tecknar man ett frisktandvårdsavtal. Den billigaste varianten betyder en månadskostnad på 35 kronor
Inga Börjesson är klinikchef för Folktandvården i Västervik och Ankarsrum.
? Jag är säker på att många föräldrar ställer upp och betalar för barnens fortsatta tandvård om de inte vill klara av det själva.

När man tecknar ett frisktandvårdsavtal så gör Folktandvården först en undersökning och ger den behandling som behövs. Undersökningen ligger till grund för vilken premiegrupp patienten hamnar i. Kostnaden beror på hur bra munhälsan är.
? Vi ger personliga instruktioner på hur munhygienen bör skötas.
Det billigaste avtalet är som sagt 35 kronor i månaden och det dyraste 800 kronor. Skulle man under avtalsperioden exempelvis råka bita av en tand eller liknande så är vården fri.
? Ett avtal löper över två år och sedan görs en ny undersökning. Har munhälsan förbättrats kan man hamna i en lägre premiegrupp.
I reklamen slås hårt på ?fräscha kyssar? genom att hålla en bra munhygien. Det låter bra men mera tveksamt är det med reklamaffischerna på stan där det står ?bättre hångel?.
? Vi satsar på bättre kyssar, säger Christer Lindblom och Inga Börjesson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om