Förvaltningen överskrider budget och skyller på försäkringskassan

- Försäkringskassans IT-system fungerar inte och kassan har nonchalerat oss och våra klagomål.

Västervik2008-09-26 00:06
Landstingets tandvårdschef Anders Nylander är inte nådig när han pratar om de problem som drabbat folktandvården i länet sedan det nya tandvårdsstödet infördes vid halvårsskiftet. Problemen har varit många och knappt tre månader efter införandet har redan 1 000 mertidstimmar debiterats. Och tid är som bekant pengar.- Vi har varit tvungna att skriva om vår ekonomiska prognos för 2008 och förvarnat landstinget om att resultatet kommer att bli minst en miljon kronor sämre än beräknat, säger Anders Nylander.Tillsammans med övriga tandvårdschefer i landet skrev Anders Nylander för några veckor sedan ett brev till socialminister Göran Hägglund samt till försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg. Där redogjorde de för problemen som i genomsnitt kostat de olika landstingen mellan en och fyra miljoner kronor.Ett bekymmer i sammanhanget är att försäkringskassan inte tagit problemen på allvar, menar Anders Nylander.- Vi varnade för att det skulle kunna bli så här. Vi trodde inte att kassan skulle klara av att bygga upp IT-systemet på så kort tid. Mycket riktigt blev det vi som fick ta alla buggar och ändringarna har fått göras i skarp drift. Det har drabbat patienterna då vi inte kunnat behandla som vi ska och inte kunnat ge patienterna besked om vad en behandling kommer att kosta.Anders Nylander är kritisk till försäkringskassan.- Vi har fått sitta i telefonköer och fått prata med handläggare som inte kan sitt eget regelsystem. Till slut ledsnade vi och det var då vi skickade skrivelsen. Vi kommer att kräva ersättning från staten för de problem som varit.På försäkringskassan meddelar man att problemen är kända och att man jobbar på flera fronter med att lösa dem.- Vi har tagit till oss kritiken. Nu för vi regelbundna samtal med vårdgivarorganisationerna, socialdepartementet samt tandvårds- och läkemedelsförmånsverket för att få direkt feedback. Samtidigt stärker vi vår telefonkundtjänst för att minska väntetiderna, vi ger kontinuerlig utbildning till medarbetarna och jobbar aktivt med information på vår hemsida, säger informatören Peter Nygren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om