Fortsatt satsning på tågtrafiken – ett tag till

Ännu vill inte Östergötland dra in stödet till trafiken på Tjustbanan. Fram till nästa avtalsperiod är man med på tåget igen, och fortsätter med sitt miljonstöd. Efter det är det fortfarande buss som gäller.

Nu är regionerna överens om att Region Östergötland ska bidra med fyra miljoner kronor om året, uppräknat. Tidigare var man inte beredda att satsa alls.

Nu är regionerna överens om att Region Östergötland ska bidra med fyra miljoner kronor om året, uppräknat. Tidigare var man inte beredda att satsa alls.

Foto: OLOF CARLSON

Västervik2020-08-17 17:50

Under förra hösten blev det uppenbart att Region Östergötland föredrog buss istället för tåg mellan Linköping och Västervik. Det visade "Målbild 2040 för Region Östergötlands engagemang i regional tågtrafik", som man presenterade då.

Det var inte välkomna nyheter för Region Kalmar län, som redan upphandlat nya tåg för flera miljarder och vars huvudspår i debatten således är fortsatt tågtrafik, även på Tjustbanan.

Parterna, alltså de båda regionerna, har enats om ett samarbetsavtal där Östergötland fortsatt går in och medfinansierar trafiken med fyra miljoner kronor, samma summa som tidigare. 

Den summan ska räknas upp årligen med ett branschindex på 2,5 procent. 

Än är inte beslutet klubbat i kollektivtrafiknämnden men mycket ska till för att det ska hindras.

Peter Vretlund (S) är regionråd i Kalmar län och har ansvar bland annat för kollektivtrafiken. Han är nöjd med uppgörelsen.

 – Det ska upp i nämnden i slutet av augusti. Det har varit bra resonemang med bra respekt för Tjustbanan.

Hade ni hoppats på ett större ekonomiskt bidrag?

– Det är klart vi hoppats på mer men det här är tillräckligt, säger Vretlund.

Region Östergötland har flera krav. Man ska kontrollera kvaliteten på trafiken och få mer insyn in siffrorna när det gäller bland annat punktlighet, annars kan man minska stödet. Avtalet gäller från december 2021 till 2033.

Men det finns fortfarande ett stort "men" i diskussionen. För fortfarande vill inte region Östergötland fortsätta som tidigare efter 2040. Då förordar man, precis som förut, att tågtrafiken på Tjustbanan ska ersättas med en bussförbindelse. Det säger Julie Tran som är Regionråd i Östergötland och ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!