Under förra hösten blev det uppenbart att Region Östergötland föredrog buss istället för tåg mellan Linköping och Västervik. Det visade "Målbild 2040 för Region Östergötlands engagemang i regional tågtrafik", som man presenterade då.
Det var inte välkomna nyheter för Region Kalmar län, som redan upphandlat nya tåg för flera miljarder och vars huvudspår i debatten således är fortsatt tågtrafik, även på Tjustbanan.
Parterna, alltså de båda regionerna, har enats om ett samarbetsavtal där Östergötland fortsatt går in och medfinansierar trafiken med fyra miljoner kronor, samma summa som tidigare.
Den summan ska räknas upp årligen med ett branschindex på 2,5 procent.
Än är inte beslutet klubbat i kollektivtrafiknämnden men mycket ska till för att det ska hindras.
Peter Vretlund (S) är regionråd i Kalmar län och har ansvar bland annat för kollektivtrafiken. Han är nöjd med uppgörelsen.
– Det ska upp i nämnden i slutet av augusti. Det har varit bra resonemang med bra respekt för Tjustbanan.
Hade ni hoppats på ett större ekonomiskt bidrag?
– Det är klart vi hoppats på mer men det här är tillräckligt, säger Vretlund.
Region Östergötland har flera krav. Man ska kontrollera kvaliteten på trafiken och få mer insyn in siffrorna när det gäller bland annat punktlighet, annars kan man minska stödet. Avtalet gäller från december 2021 till 2033.
Men det finns fortfarande ett stort "men" i diskussionen. För fortfarande vill inte region Östergötland fortsätta som tidigare efter 2040. Då förordar man, precis som förut, att tågtrafiken på Tjustbanan ska ersättas med en bussförbindelse. Det säger Julie Tran som är Regionråd i Östergötland och ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden.