Fortsatt satsning på mitträcken

Vajerräcken är inte så bra och säkra som tidigare sagts. Det skriver Lars Cornell i ett medborgarförslag. Men Vägverket håller inte med, utan tänker fortsätta med den planerade utbyggnaden.

Enligt Vägverket har antalet dödsolyckor minskat kraftigt på de avsnitt av E22 som försetts med mitträcke, och utbyggnaden fortsätter under kommande år.Arkivfoto: Hans Brandin

Enligt Vägverket har antalet dödsolyckor minskat kraftigt på de avsnitt av E22 som försetts med mitträcke, och utbyggnaden fortsätter under kommande år.Arkivfoto: Hans Brandin

Foto: Brandin Hans

Västervik2008-11-10 00:06
Kommunfullmäktige har överlämnat medborgarförslaget till Vägverket, och noterar endast att kommunen delar förslagställarens åsikt att E22 ska utvecklas till en snabb och säker förbindelse.Enligt Lars Cornell har det på senare tid kommit larmrapporter om att 2+1-vägar med vajerräcken "inte är så bra och säkra som tidigare sagts".Han vill att arbetet med att bygga om E22 till 2+1-väg avbryts, och att man i stället åtgärdar "flaskhalsarna", där det är 70 kilometer i timmen. Målet ska vara 110-väg där, och på sikt 120, tycker Cornell.Alternativt vill han att Vägverket avvaktar tills det finns pengar att bygga om E22 till en 2+2-väg för 120 kilometer i timmen.Men Vägverket tror på idén med 2+1-väg.- Ombyggnaden av E22 till 2+1-väg med mitträcke har överträffat förväntningarna och bidragit till en kraftig minskning av dödsolyckor på de ombyggda delarna. Framkomligheten har förbättrats och flertalet trafikanter är positiva till denna vägtyp, skriver Vägverket i sitt svar på förslaget.Det finns inga planer på att avbryta arbetet med att förse E22 med mitträcken och bygga om den till en 2+1-väg. Arbetet sker etappvis. Häromkring är det sträckan Västervik-Helgenäs som står närmast på tur. Den beräknas vara klar nästa år.Projektering pågår också för sträckan Fårbo-Nygård (avfarten mot Ishult). Den delen av E22 ska vara mittseparerad 2010.Vägverket har också för avsikt att påbörja projekteringen för den återstående sträckan, Nygård-Verkebäck. Ombyggnaden av denna sträcka, som är rätt lång, kommer troligen att ske i flera steg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om