Förstör inte för biobränslena, fp

Sverker Thorén anger i en debattartikel i Västerviks-Tidningen den 3 augusti att "bioenergin är en väsentlig del av den svenska energiproduktionen och att bra producerad bioenergi är en viktig del av lösningen på klimatpusslet".

Foto: Claus Gertsen /SCANPIX

Västervik2008-08-11 00:06

Så långt är allt väl - men vilka politiska konsekvenser ska man dra av detta?

Riksdagen har i bred enighet beslutat om skattebefrielse för biodrivmedlen till och med år 2013. Det är ett bra beslut som ger det gröna näringslivet just de långsiktiga spelregler de behöver för att kunna utveckla framtidens klimatsmarta ersättning till den fossila oljan, bensinen och dieseln. Men detta vill folkpartiets ekonomiske talesman Carl B Hamilton riva upp. Resultatet skulle bli en ökad användning av fossila bränslen, förvärrade klimatförändringar och en förlorad tätposition för Sverige i det globala omställningsarbetet från fossilt till förnybart.

Hamilton vill bland annat avskaffa miljöbilspremien, som är grunden för att Sveriges genomsnittliga fossila koldioxidutsläpp från nya bilar minskat från 179 g/km 2005 till 140 första halvåret 2008, enligt BilSweden. Inget annat land minskar lika snabbt - och det är Hamilton emot! Folkpartiets tidigare partiledare, forskningsminister Lars Leijonborg vill behålla miljöbilspremien och fördubbla den för elbilar, som han anser särskilt viktiga att stödja. Att differentiera miljöbilspremien är rätt tänkt, även om det vore bättre att utgå från faktiskt klimatnytta än från vilken biltyp man själv råkar gilla bäst. Och det vore välgörande om folkpartisterna kunde enas om en linje - inte två diametralt motsatta. Thorén skriver att "den bioenergi och de biodrivmedel som används måste medföra minskningar av utsläppen av växthusgaser jämfört med användning av fossila bränslen". Det är antingen okunnigt eller skrivet i syfte att vilseleda. Naturvårdsverkets och Vägverket anger gemensamt att den etanol E85 man tankar i Sverige minskar klimatpåverkan med cirka 60 procent, medan biogasen minskar med 85 procent. Något biodrivmedel som inte minskar de klimatpåverkande utsläppen går inte att uppbringa i Sverige. På samma sätt är det med påståendet "odling av biogrödor och uttag av bioenergi/drivmedel måste också ske på ett sätt som inte minskar den biologiska mångfalden". EU-kommissionens kommande biodrivmedelsdirektiv innehåller ett tydligt skydd för biologisk mångfald - Thorén slår in öppna dörrar. Och varför ställer han inte samma krav på de fossila bränslena - hur kan han låta den enorma ödeläggelse som oljeutvinningen orsakar passera utan ett ord? Thoréns påstående om att "etanolbilarnas genomsnittliga förbrukning ökat med närmare 20 procent sedan 2004" är helt okritiskt hämtat från Sveriges främsta antietanolbastion, DN Motor, och grundar sig på att det 2004 enbart fanns en etanolbil på marknaden , Ford Focus Flexifuel, medan bland annat Saab och Volvo därefter börjat erbjuda sina volymsäljare i etanolversion. Skulle Thorén orka göra en egen kalkyl skulle han finna att etanolbilarnas snittförbrukning nu minskar, i takt med att också bilar som VW Golf och dess motsvarigheter kommer i etanolutförande. Det är bra att också folkpartiet vill arbeta för grönare bilism - det visar vilken bred uppslutning det arbetet nu har. Men de bör ena sig internt, läsa på bättre och avstå från att försöka torpedera sönder de långsiktiga spelregler för biobränslen som producenter, konsumenter och jordens klimat har sån glädje av.
Debatt
Mattias Goldmann är talesman för Gröna Bilister.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om