Planeringsunderlaget till Södra infarten är klart och utredningen har ett förslag på hur den nya trafikplatsen skulle kunna se ut. Det är konsultbolaget Sweco som gjort utredningen och enligt dem skulle kostnaden hamna på 276 miljoner kronor. I den kostnaden ingår dock inte administration, utredning och projektering, besiktningar, inlösen av mark, särskilda miljöåtgärder och arkeologiska undersökningar. Man har inte heller räknat med eventuella åtgärder inne i centrum för att ta emot trafiken från Dichmansgatan.
Av fyra förslag på trafikplats har Sweco valt den så kallade Ruter-droppe norra. Tomas Kronståhl (S), Västerviks kommunstyrelses ordförande, säger att han har full förståelse för det.
– Det handlar om ett antal miljoner billigare, det är därför man väljer det. Det är naturligt.
Kommunen har ett eget förslag där samtliga kostnader är medräknade och Tomas Kronståhl hoppas att de kan ha en helhetsbild under våren 2018. Då hoppas man att även Trafikverket ska vara med på tåget.
Kommunen tog nyligen in förre regiondirektören Håkan Brynielsson för att bland annat undersöka vilka möjligheter till medfinansering som finns.
– Han gör det här per timma, det är ingen heltidstjänst, säger Tomas Kronståhl.
– Om man vill nåt så måste man komma i hamn och få de kontakter som krävs. Då är det bra att ta in nån med mycket kontakter. Det var ett lyckokast att vi fick tag i honom.