Barn- och utbildningsförvaltningens sparpaket slår hårt mot kommunens förskolor. Barnpengen föreslås sänkas med två procent, vilket betyder att förskolorna får mindre pengar att röra sig med. Större barngrupper och färre tjänster kan bli några av konsekvenserna.
Förskolelärarna på Jurabackens förskola i Västervik är oroliga för framtiden.
– Framför allt handlar det om barnens säkerhet, men också deras utveckling. Den pedagogiska verksamheten kommer också att få stryka på foten, säger Johanna Grönwall, förskolelärare.
Hennes kollegor instämmer. Redan i dag är arbetssituationen pressad, och ytterligare besparingar skulle göra det omöjligt att nå de pedagogiska målen, menar de. Framför allt kommer det att drabba barnen i behov av särskilt stöd som finns i varje barngrupp. Vilket kan kosta mer pengar än det sparar, på sikt.
– Det rimmar illa med Västerviks kommuns policy om att ha en skola för alla, och att alla ska har rätt att lyckas.
I dag har Västerviks kommun 5, 45 barn per vuxen i förskolan, jämfört med riksgenomsnittet på 5,5. Går förslaget igenom skulle siffran höjas till någonstans mellan 6,3 och 6,7, enligt Johanna Grönwall.
Personalen på Jurabacken tror att många föräldrar är omedvetna om hur tuffa sparkrav som ställs på förskolan. Många tror att det främst handlar om skolan för de äldre barnen och ungdomarna. Men om förslaget blir verklighet kommer det i högsta grad märkas på Jurabackens förskola – liksom på alla förskolor i kommunen. Grupper kan komma att slås ihop oftare, och personalen kommer oftare att tvingas arbeta ensamma.
– Vi har aldrig varit rädda för barnens säkerhet tidigare. Men nu är gränsen nådd, säger Annelie Krantz.
Det handlar även om personalens arbetssituation. En ökad arbetsbelastning kan medföra fysisk och psykisk stress eller ohälsa, vilket resulterar i fler sjukskrivningar.
Personalen på Jurabacken är även besvikna på att deras profession inte respekteras.
– Vi har utbildning och erfarenhet, och vet vad som kan hända. Men när vi försöker säga vad vi behöver så lyssnar de inte på oss.