Försäkringskassan satsar hårt på förbättrad service
Försäkringskassan har inte hängt med i utvecklingen och kunderna har helt enkelt varit missnöjda med servicen. Nu utlovas stora förbättringar samtidigt som det funnits farhågor om neddragningar av personal och kontor.
Enkelt, snabbt och rätt är målen för Försäkringskassans förändring som trots allt kommer att ske.
Det skall bli lättare att få kontakt med Försäkringskassan, man ska snabbt få veta när det kommer beslut och när pengarna betalas ut och de som har särskilda behov skall få kvalificerad hjälp.
För att stärka Försäkringskassans kundkoppling på nationell nivå skapas också kundråd för olika grupper. Barnfamiljer, sjukskrivna, pensionärer, pensionssparare och så vidare.
- Vi vet att alla förändringar kan leda till störningar. Vi ber redan nu om ursäkt om dessa störningar under en tid kan påverka vår verksamhet negativt, säger generaldirektör Curt Malmborg i ett pressmeddelande.
Alla förändringar skall vara klara under 2008.
- Det kommer att bli bättre totalt sett, säger Elisabet Hamilton till VT. Kunderna kommer inte att märka något förutom att servicen skall bli bättre.
De långa telefonköerna har många klagat på. Nu säger Försäkringskassan att antalet anställda i telefonkundtjänsten kommer att fördubblas. Dessutom kommer Försäkringskassan att få ett och samma telefonnummer.
Under 2008 sägs det att förbättringarna av Försäkringskassans service kommer att märkas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!