Försäkringskassan kritiseras för långsam handläggning

Försäkringskassans enhet för bilstöd i Västervik får kritik från JO. Anledningen är att handläggningen av ett ärende tog alldeles för lång tid.

Västervik2008-10-11 00:07
En funktionshindrad kvinna beviljades redan i april 2007 bilstöd i form av grundbidrag. Bidraget skulle senare kompletteras med ett anpassningsbidrag, och det var beslutet om detta bidrag som dröjde. För att kunna utnyttja det beviljade grundbidraget måste det användas inom sex månader. Då kvinnan i september ännu inte fått besked om anpassningsbidraget kontaktade hon därför försäkringskassan för att vara säker på att sexmånadersgränsen inte passerades. Hon fick beskedet av en handläggare att det inte var någon risk för detta, då kassan fått in alla handlingar den behövde för att kunna utreda ärendet.Men i början av november begärde försäkringskassan in en ny handling från kvinnan. Trots att hon skickade in den begärda handlingen direkt, hann sexmånadersgränsen passeras och hela processen fick startas om. Först i januari 2008 fick kvinnan det slutgiltiga beslutet.Försäkringskassan har i samband med utredningen medgett att handläggningen av bilstöd inte fungerade tillfredsställande under förra hösten men lovar att vidta åtgärder för att handläggningen i framtiden inte ska bli oacceptabelt lång. JO menar att försäkringskassan med tanke på tidspressen mot slutet, borde ha varit mer aktiv i handläggningsprocessen, och att kassan inte kan undgå kritik för handläggningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om