Det som hände var dels att ett tåg körde in i en spårspärr i februari 2011. Det var en praktikant från operatören Veolia som körde tåget och av misståg fälldes inte spårspärren ner. Den totala kostnaden för det landade på drygt 1,4 miljoner.
– Det var en ren olycka, säger Carl-Gustav Åberg på KLT.
Den andra händelsen i juli 2012, då två tåg kolliderade med varandra, berodde på ett tekniskt fel. Tågen skulle kopplas ihop och körde in i varandra med en för hög hastighet. Skador uppstod till ett värde av drygt 1,1 miljoner.
– Det är vi på KLT som har tågen försäkrade, även om det egentligen är Veolia som har ansvaret, säger Åberg.
Förutom självrisken vid tågkrocken får KLT tillbaka alla pengar från försäkringsbolaget.
Carl-Gustav Åberg hävdar bestämt att dagens tågbrist hos KLT inte har något med olyckorna att göra.
– Det här är gamla olyckor och har inget att göra med vad som händer idag.