Förlorar strid om varumärkesskydd

Företagaren Jens Rosén i Västervik förlorar rätten att skydda logotypen Temperamed. Den är för lik Tempur-Med, en produkt som marknadsförs av det internationella madrassföretaget Tempur.

Jens Rosén på Temperamed AB i Västervik är optimist inför kommande domstolsförhandling.Arkivoto: Lisa Olaison

Jens Rosén på Temperamed AB i Västervik är optimist inför kommande domstolsförhandling.Arkivoto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2010-08-19 00:00
Det är den danska ägaren som gjort en invändning mot Västerviksföretaget till Patent- och registreringsverket, som nu upphäver registreringen av en av Temperameds varumärkesskydd. - Vi ser utslaget som mycket positivt inför den kommande domstolsförhandlingen. Vi tänker även i fortsättningen använda namnet Temperamed, säger Jens Rosén.Bägge företagen säljer tryckavlastande madrasser. Tempur har stämt Temperamed och hävdar att Västerviksföretaget snyltar på Tempurs inarbetade varumärke och kräver skadestånd på närmare en halv miljon kronor. Den domstolsförhandlingen ligger lägre fram i tiden. Det som avgjorts nu hos Patent- och registreringsverket (PRV) gäller inte rätten till själva varumärket eller bolagsnamnet, utan varumärkesskyddet för en av Temperameds logotyper. PRV säger i sitt utslag att det finns en förväxlingsrisk. Det innebär att Temperamed inte längre har varumärkesskyddet kvar.Men det innebär inte att företaget tänker sluta att marknadsföra produkter under det namnet, enligt Jens Rosén.- Nej, det viktiga och positiva för oss är att det inte föreligger någon förväxling mellan vårt bolagsnamn och Tempur enligt PRV. Prövningen av rätten till varumärket måste göras i domstol där man kan ta hänsyn till att Temperamed var registrerat innan Tempur-Med.PRV skriver i sitt utslag att de likheter som märkena uppvisar inte är tillräckliga och finner att Temperamed inte är föväxlingsbart med Tempur.Det anser Jens Rosén vara en stor framgång för Temperamed inför den kommande domstolsförhandlingen.- Det finns därmed ingen risk för förväxling av vårt företagsnamn och Tempur i Sverige.Temperamed AB går mycket bra och har på ett år mångdubblat omsättningen. Produkterna säljs via internet med lager och även butiksförsäljning i Piperskärr.- Vi planerar att bygga ut lokalerna och kanske också gör nyanställningar framöver, säger Jens Rosén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om