Företagsenkät om bättre flyg från Västervik
Den frågan inleder en enkät som i dagarna skickas ut till dryga 100-talet företag i Västervik.
? Vi vill undersöka Västerviks näringslivs intresse av att medverka till en utveckling av flygtransporter till och från kommunen, säger Bengt Skyllermark i den nybildade Utvecklingsgruppen för Västerviks flygplats.
Flygplatsen vid Mommehål drivs i.dag som en kommunal anläggning, med ett årligt driftsbidrag från kommunen på cirka 400 000 kronor.
Status på den 1800 meter långa rullbanan är i.dag Kategori.1, VFR. Det betyder att här får landa endast mindre, enmotoriga sportflygplan samt helikoptrar och endast under goda väderförhållanden (VFR betyder Visuella FlygRegler).
Utvecklingsgruppen för Västerviks flygplats vill uppnå Kategori.2B, IFR (InstrumentFlygRegler).
Då kan flygtrafik upprätthållas även vid sämre väder och nedsatt sikt, genom att inflygning före landning görs med hjälp av instrument. Även en förlängning av banan med minst 400 meter måste göras. Förbättrade möjligheter skapas att landa affärsflyg och linjetrafik.
Beräknad kostnad för utbyggnaden av flygplatsen till Kategori 2B blir i ett första skede omkring 15 miljoner kronor. Pengar som utvecklingsgruppen inser att det inte går att ta från kommunala skattemedel.
I enkäten finns två alternativ. Det ena är att företaget vill bidra ekonomiskt, eller med material, till flygplatsens uppgradering.
Det andra är att företaget inte vill medverka till en uppgradering av Västerviks flygplats. Varje företag kan själv, utifrån storlek och resurser, välja vilket belopp man kan tänka sig gå in med.
I Utvecklingsgruppen för Västerviks Flygplats ingår, förutom idékläckaren och flygaren Bengt Skyllermark, även Västerviks kommun och Västerviks Framåt.AB.
? Vi vill till en början, genom enkäten, bara testa huruvida det finns något intresse inom det lokala näringslivet att satsa pengar på en utbyggnad av flygplatsen. Vi vill testa om detta över huvudtaget är en bärande idé, säger kommunalrådet Harald Hjalmarsson.
? Finns det ideella krafter som är beredda att satsa pengar så är det givetvis bra. Vi följer enkäten med intresse. Från kommunens sida har vi ganska tydligt talat om att vi inte kan satsa så mycket mera pengar än i.dag.
Harald Hjalmarsson säger att han personligen skulle vilja satsa även på en framtida så kallad Airpark vid Mommehål. Där privatpersoner med sportflygplan tillåts bygga egna hus med hangar i stället för garage på flygplatsen alldeles intill rullbanan. Detta är något som är populärt i bland annat USA.
? Även om givetvis även lågprisflyg är bra, så tror jag att Airparks är något som kommer. Det är fortfarande en vision en bit in i framtiden, men jag tycker att det är något som känns naturligt, säger kommunalrådet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!