Företaget hämtade Annas föräldrars dödsbo och försvann

Dörren är låst och hemsidan vilande. Ingen svarar i telefon. Anna Tjäder och hennes bröder har blivit "ghostade" av företaget som skulle sälja sakerna från hennes döda föräldrar. "Vi har varken fått något kvitto, någon redovisning, eller pengar. Ingenting."

Anna Tjäder och hennes syskon anlitade Västerviks Auktionsbyrå för att ta hand om föräldrarnas dödsbo. Nu har de helt tappat förtroendet för företaget, som inte går att nå. "Det har varit sak, på sak, på sak", säger Anna.

Anna Tjäder och hennes syskon anlitade Västerviks Auktionsbyrå för att ta hand om föräldrarnas dödsbo. Nu har de helt tappat förtroendet för företaget, som inte går att nå. "Det har varit sak, på sak, på sak", säger Anna.

Foto: Martina Gradian

Västervik2023-10-19 21:00

– Tack och lov har vi hämtat tillbaka vissa saker som har emotionellt värde för oss. Det är inte främst pengarna det handlar om, utan så här beter man sig inte. Jag vill varna andra. Det kan ju finnas de som lämnar in väldigt värdefulla saker. 

Det säger Anna Tjäder. Nu var det flera veckor sedan hon sist hörde från företaget, Västerviks Auktionsbyrå, som funnits i Västervik i decennier. 

VÅREN 2023.

Anna Tjäder och hennes bröder ska hantera sina föräldrars dödsbo. De bestämmer sig för att anlita en auktionsfirma. 

– Mamma och pappa har alltid bott i Västervik, berättar Anna. 

Själv bor hon i Linköping. En av bröderna bor i kommunen. 

– Vi hade inte hört talas om företaget tidigare men kollade runt lite vad som fanns. Då fanns de här, och ett annat företag baserade i en annan stad.

Syskonen ringer Västerviks auktionsbyrå.

Anna och hennes bröder har redan fått sina saker värderade på annat håll. Värderingen matchade motsvarade saker som fanns på Västerviks auktionsbyrå. 

– De kändes seriösa.

undefined
När vi försöker nå Västerviks Auktionsbyrå svarar ingen i telefon. Ingen svarar på mejl, och ansvariga svarar inte på sociala medier. Vi besöker företagets lokaler både under de anvisade öppettiderna, och utanför dem, men ingen är där.

HÖGSOMMAR 2023

Auktionsbyrån hämtar sakerna från dödsboet. 

– Två killar kom och skulle sätta lappar på grejerna. Chefen, förmodar jag, var med på videolänk. Vi skulle få grejerna värderade men det fick vi aldrig. Det tyckte vi var lite konstigt. 

Vissa saker börjar dyka upp för auktion. Många av sakerna är bara värderade enligt en schablon, och konstigt presenterade, upplever Anna och hennes bröder. 

– En tavla, till exempel: Det är en lokal Västervikskonstnär som målat den, men det nämndes inte alls. Det stod inte ens vad tavlan hette. Innan vi lämnade ifrån oss sakerna kollade vi ju runt på vad de kan vara värda. Visst porslin kan ju vara värdefullt, till exempel. 

Anna mejlade. Svaret dröjde. 

– Det har varit sak efter sak efter sak. Nu känner jag att de här är inte seriösa. De är en bluff.

Företagets hemsida avslöjar att den senaste auktionen avslutades den 6 augusti.

På Google är de senaste årets recensioner allt mer negativa, och fler delar Annas upplevelse. Från övervägande positiva recensioner för några år sedan är nu majoriteten bottenbetyg. 

Nu varnar användare för att företaget inte håller vad de lovar, att saker försvinner spårlöst, och att ansvariga varken svarar på telefon, sms eller mejl. "Dyrt misstag mitt i sorgen", menar en användare, som anlitat företaget för ett dödsbos räkning. 

undefined
På Google är de senaste årets recensioner allt mer negativa. Användare varnar för att företaget inte håller vad de lovar, att saker försvinner spårlöst, och att ansvariga varken svarar på telefon, sms eller mejl. "Dyrt misstag mitt i sorgen", menar en användare, som anlitat företaget för ett dödsbos räkning.

AUGUSTI-SEPTEMBER 2023

I början av september vänder sig två privatpersoner till Kronofogden. Den ena kräver 23 000 kronor från auktionsbyrån, den andra 40 000 kronor. Redan i slutet av 2022 riktades tre olika betalningskrav mot företaget via Kronofogden. Dessa lades dock ner, då företaget löste sina skulder.

Auktionsbyrån skriver nu på sin hemsida att de ska byta lokaler. Till vilka lokaler, eller när det ska ske, nämns inte. Pågående och nedlagda auktioner är inte möjliga att se.

Anna och hennes syskon bestämmer sig för att ta tillbaka vissa saker, vilket enligt Anna är okej för företaget.

– Jag pratade med en person i telefonen som först inte hittade sakerna, sedan kom fram till att de sålts. Det var i och för sig bra, men det fanns inga uppgifter om vad det sålts för. 

– Vi har varken fått något kvitto, någon redovisning, eller pengar. Ingenting. 

Annas bror åkte till företaget och lyckades hämta hem en del saker. 

– Tack och lov, säger Anna. 

Vid ett tillfälle var Anna och hennes bror inne i en antikaffär i kommunen. 

– Vi såg ett bord och sa "titta! Det ser ut som mamma och pappas bord". Och mycket riktigt hade de ju köpt bordet från auktionsbyrån.

Att bordet sålts hade de inte fått reda på av auktionsfirman. 

– Det är inte väldigt ekonomiskt värdefullt, men naturligtvis vill vi ha en redovisning. 

undefined
Anna Tjäder och hennes bröder bestämde sig för att återta en del saker. "Jag pratade då med en person i telefonen som först inte hittade sakerna, sedan kom fram till att de sålts. Det var i och för sig bra, men det fanns inga uppgifter om vad det sålts för. Vi har varken fått något kvitto, någon redovisning, eller pengar. Ingenting", säger Anna.
undefined
En i personalen på ett närliggande företag säger att det ibland kommer kunder som verkar vilja hämta eller lämna saker. Om de lyckas är oklart. Ansvariga lyser med sin frånvaro.

OKTOBER 

Frost på morgnarna. I auktionsbyråns fönster står bleka blommor. 

På ett närliggande företag säger en i personalen att det ibland kommer kunder som ska hämta eller lämna saker. Om de lyckas är oklart. Auktionsfirmans ansvariga lyser med sin frånvaro.

Två företag vänder sig till Kronofogden och kräver företaget på pengar. Det ena företaget är en betaltjänstlösning, som kräver auktionsfirman på 2 629 kronor. 

Den 12 oktober skickas ett delgivningskvitto till auktionsfirmans ansvariga. När vi talar med Kronofogden sex dagar senare har auktionsfirman ännu inte svarat. 

När auktionsfirman väl väljer att svara har de tio dagar på sig att antingen betala eller nå en överenskommelse med den som kräver pengar, för att föreläggandet inte ska resultera i en skuld – en "prick". 

Vad händer om de inte svarar inom 10 dagar?

– Då fortsätter vi försöka nå dem, svarar Kronofogdens kundtjänst. 

Det andra företaget som kräver pengar, bilföretaget, vill ha drygt 8 300 kronor. Kronofogden ska just skicka ut föreläggandet. 

Anna Tjäder har inte fått tag i företaget på flera veckor. Hon och hennes syskon har besökt företagets lokaler flera gånger, men ingen är där. 

– Vi ligger inte sömnlösa på nätterna på grund av dem, nej. Det kanske vi hade gjort om vi inte fått tillbaka de sakerna som är viktiga för oss, eller om det rört sig om mycket pengar. Men det är vansinnigt irriterande att de inte gör vad de ska. 

Anna Tjäder tänker nu polisanmäla företaget för bokföringsbrott, eftersom hon inte fått kvitton eller redovisningar över vad som sålts och inte. 

– Jag kommer göra en anmälan, det är bara frågan om när och hur. 

undefined
Företagets hemsida avslöjar att den senaste auktionen avslutades 6 augusti i år. Var och när ett lokalbyte ska ske nämns inte.

I början av 2021 pratade vi med företagets ägare. Då hade pandemin medfört att människor spenderade mer tid hemma, och hade mer pengar i plånboken. Det gynnade auktionsbyrån. Varje ny kund som ville handla på hemsidan behöver godkännas manuellt, och det kunde tillkomma 20 nya kunder på en dag.

– Just nu går det väldigt lätt att sälja det mesta. Folk är köpglada, det syns att vi har fler besökare på hemsidan, sa ägaren då.

När vi besöker lokalerna på Lunnargatan i oktober 2023 är grindarna öppna, men ingen människa syns till. På dörren sitter två lappar. Den ena berättar att det är intagningsstopp från och med den 14 augusti. På den andra lappen står det: 

"Vi håller stängt tillsvidare pga flytt till nya lokaler framöver. Håll utkik på våran hemsida för mer info framöver."

Vi har sökt företaget upprepade gånger de senaste veckorna, via mejl, sociala medier, och telefon. Vi har också besökt företagets lokaler flera gånger. Vi har inte lyckats nå företrädare för företaget. 

undefined
Blommorna i fönstret ser bleka ut.
undefined
Företaget tar inte emot nya varor sedan 14 augusti.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!