Företagarparets oro vände – stark trend trots pandemin

Roséns skogstransporter är ett åkeri som klarat sig bra trots coronapandemin. Efterfrågan på virke bara ökar, berättar ägaren Magnus Blomberg.

Magnus Blomberg och Nanna Djerf Blomberg tog över Roséns skogstransporter under 2019.

Magnus Blomberg och Nanna Djerf Blomberg tog över Roséns skogstransporter under 2019.

Foto: Anna Persdotter

Västervik2021-04-11 10:00

Under 2019 tog Magnus och hustrun Nanna Djerf Blomberg över Roséns skogstransporter. Magnus hade redan jobbat där i många år med att köra transporter och när ägarna Anders och Lars Rosén, vars far Folke startade firman 1961, tyckte det var dags att dra sig tillbaka fick Magnus frågan om han och Nanna ville ta över.

– Vi hade fått frågan tidigare, men det passade inte så bra när barnen var små. Nu var läget ett annat. Men det var ändå inte ett beslut vi tog lätt på. Vi var många som slog våra kloka huvuden ihop och diskuterade på hur vi skulle kunna göra det på bästa sätt, säger Nanna.

undefined
Magnus Blomberg och Nanna Djerf Blomberg tog över Roséns skogstransporter under 2019.

Och så kom coronapandemin. I början av pandemin var oron stor för hur det skulle gå. Att vara företagsägare var nytt för dem båda och covid-19 har gjort hela situationen osäker.

– Vi visste ju inte var det skulle landa, säger Nanna.

Enligt föreningen Sveriges åkeriföretag har många åkerier haft det tufft. I deras undersökning svarar 48 procent av medlemmarna att de har mindre att göra än vanligt och fem procent svarade att de kan behöva säga upp personal.

Så är dock inte fallet för Roséns.

– Ganska snart började det pratas om toapapper och altanbyggen, så då kändes det bättre, säger Magnus.

Tack vare den stora efterfrågan på virke har det gått bra.

undefined
Under pandemin har efterfrågan på virke bara ökat. Det här är granmassaved som lastades vid Degersnäs och ska vidare till Braviken.

Företaget har 18 anställda, som delar lastbilar två och två, en kör dagskift och en kvällskiftet. Kunden är Södra (tidigare Södra skogsägarna) och Roséns kör timmer till sågverk och massafabriker runtom i Småland och Östergötland.

Magnus basar för verksamheten och Nanna sköter administrationen.

– Att driva ett företag kräver mycket, så utan Nanna hade det inte fungerat, säger Magnus.

– Dessutom får man en annan förståelse och ett engagemang när man gör det tillsammans.

Den stora svårigheten inom hela åkeribranschen tycker Magnus är att locka nya chaufförer och de samarbetar med flera gymnasieskolor.

– Vi har nyligen anställt två förare efter att de varit hos oss på praktik, säger Magnus.

– Och jobb finns det inom transportbranschen, säger Nanna.

undefined
Att köra skog är inte, som man skulle kunna tro, ett tungt jobb, säger Magnus Blomberg på Roséns skogstransporter. Däremot kan det behövas förmåga till problemlösning.

Magnus påpekar att det inte, som man skulle kunna tro, är ett jobb som är fysiskt tungt, men att det kräver förmåga till planering och problemlösning.

För honom själv var det en barndomsdröm att få köra lastbil.

– Det är ett väldigt fritt jobb. Varje chaufför sköter sin bil och planerar sina rutter. Och man får se många vackra vyer där ute, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!