Föreläser för ökad förståelse

På måndagen var det föreläsning i aulan på Västerviks gymnasium. På agendan stod läsförståelse och hur lärare som undervisar elever, från förskolan till vuxenundervisning, formar elevernas framtida förståelse.

Barbro Westlund utbildar lärare på Stockholm universitet och har själv varit förskolärare i 25 år. Under måndagen föreläste hon för en välfylld aula.Foto: Anders Steiner

Barbro Westlund utbildar lärare på Stockholm universitet och har själv varit förskolärare i 25 år. Under måndagen föreläste hon för en välfylld aula.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2012-02-14 00:00

Det är Barbro Westlund som är på besök i Västervik och föreläser för en med pedagoger nästintill fullsatt aula. Hon är utbildad lärare och doktorerar för tillfället på Stockholms universitet. Hennes avhandling handlar om elevers läsförståelse, det är en komparativ, alltså en jämförande, studie med internationell prägel och den blir en av få i den svenska forskarvärlden.

- Det är ett relativt nytt forskningsområde i Sverige, det har inte riktigt landat här än, berättar Barbro Westlund som har 25 års erfarenhet av läraryrket i grunden.

Frågan är varför Sverige går bakåt när det gäller läsförståelse och Kanada, ett land som liknar Sverige i många avseenden, hela tiden ökar. Det är det som Barbro undersöker. Hon har varit på plats i många klassrum, både i Kanada och Sverige och sett skillnader, skillnader som kommer att avslöjas om ett år när avhandlingen ska vara klar. Innan dess är de mer konkreta resultaten hemliga men det är på lärarnivå man kan förändra.

- Den enskilt viktigaste faktorn är inte läraren i sig utan dennes undervisning, menar Barbro.

Föreläsningen kretsar kring så kallade "lässtrategier", de metoder som både elever och lärare använder när en text blir svår att forcera.

Lärarna på plats fick både teoretiska reflektioner och praktiska tillämpningsmodeller som kan användas i det dagliga arbetet. Det viktigaste är att få aktiva läsare som engagerar sig i texten och ämnet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om