I januari ställdes tre procent av tågen in på Tjustbanan. KLT rapporterade då i Västerviks-Tidningen om en lyckad tågtrafikvinter.
Nils-Eric Sääf, från tågföreningen Västervikståget 2000, har sett en annan bild.
- Visst har det varit en lyckad vinter om man ser till de senaste åren då det varit massor av tåg inställda på grund av den tuffa vintern. Men i februari månad har det varit 44 inställda tåg, vilket är tio procent inställda tåg, enligt den statistiken vi fått tillgång till. Då är det inte lika lätt att tala om en lyckad vinter. Och denna gång kan de inte skylla på vintern. Här köper de in nya tåg och så står de still i en månad.
Alla de 44 inställda tågen i februari har orsakats av fordonsfel.
Ett av de nya Itinotågen stod på verkstaden hela februari på grund av en skada på ett fotavsteg. Ett annat Itinotåg stod halva månaden på verkstad på grund av ett säkerhetsfel.
- Säkerhetssystemet ATC var skadat och det gör att det blir fel på signalerna och då går det inte att köra, förklarar Sääf.
Under tisdagsmorgonen stod ett av tågen på verkstaden på grund av tekniskt fel igen. Det gjorde att tåget från Linköping till Västervik 05.45 och tåget tillbaka upp igen 07.47 ställdes in. KLT kan bekräfta bilden som Sääf ger.
- Ja det är bara att erkänna vi har haft en rejäl dipp nu senaste tiden på Tjustbanan. Men de tåg som gick har gått punktligare än förra året, säger Viktor Lovén informationsansvarig på KLT.
Tågen på Tjustbanan hade en punktlighet på 92 procent i februari jämfört med 87 procent samma månad förra året.
Samtidigt var punktligheten 95 procent i januari i år.
- Vi är väldigt nöjda med tågen, okej det dippade i juli, oktober och mars förra året men då var det banan det berodde på. Dippen nu i februari beror på fordonsfel. Vi jobbar hela tiden på att förbättra oss. Trafikverket jobbar med banan och vi med fordonen. Det är ändå kul att det går åt rätt håll.