Förändrade förutsättningar för Tjustbanan
Kommunen har låtit genomföra en uppdaterad samhällsekonomisk kalkyl som lämnats till Banverket
Mycket har hunnit hända i Västerviks kommun sedan förstudierna av en upprustning av Tjustbanan inleddes för snart fyra år sedan.
En uppdaterad samhällsekonomisk kalkyl för Tjustbanan kommer kommunen nu att överlämna till Banverket med förhoppning om att Banverket vidareförmedlar denna till regeringen.
Det som skrevs i slutrapporten som överlämnades till regeringen i augusti 2006 anser inte kommunen längre stämma överens med verkligheten. En tidigare nedåtgående trend har förbytts i en positiv riktning och ett antal frågor med koppling till infrastruktur och trafikering har enligt kommunen utvecklats mycket gynnsamt.
Västerviks kommun för fram två viktiga orsaker till varför en uppdatering är nödvändig. Den ena är Holiday Clubs beslut att investera mångmiljardbelopp i en besöksanläggning i Västervik och den andra är den starkt ökande godstrafiken på järnväg från Västerviks hamn.
?När det gäller Holiday Clubs besöksanläggning så förväntas den generera cirka 500 000 gästnätter per år och cirka 500 000 badbesök per år. Då upptagningsområdet för konferens- och boendeanläggningen är på nationell och internationell nivå kommer verksamheten att generera ett ökat antal resor på såväl väg som järnväg.
När det gäller godstransporter på järnväg från Västerviks hamn så förväntas dessa öka från 0 ton 2001 till 500 000 ton 2012.?
Uppdateringen av den samhällsekonomiska kalkylen har genomförts av ÅF Infraplan. Detta var ett medvetet val då kommunen ville ha samma utförare och samma beräkningsmetoder som Banverket hade i sin förstudie.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!