De är alla frustrerade och vittnar om att de blir runtskickade mellan sin hälsocentral och 1177.se. En mamma säger att man inte verkar kunna boka sin tonåring alls, att man inte får gehör och får lägga på luren utan en bokad tid.
– De menar att det inte alls finns några tider, och verkar inte alls prioritera oss, säger en mamma som vill vara anonym.
Andreas Delphin är samordnare för testningen i regionen. Han bekräftar bilden av att det kan vara svårt att få tider och att man måste prioritera just nu.
– Jag har pratat med inblandade och samtalat med chefer för flera hälsocentraler nu. De berättar att det är så hårt tryck, även på egentestningen, och att man tvingas prioritera.
– Vi prioriterar att provta de som behövs i sjukvården, de i riskgrupp och vård- och omsorgsmedarbetare, bland annat. Utan dem så går det inte.
Han säger att det trots allt kan finnas lösningar.
– Vi uppmanar starkt till att man först försöker på den central där man är listad. Finns inga tider där så kan man försöka på en annan, som inte har samma tryck. Man har rätt att gå till vilken som helst men då vara beredd på att åka iväg, det kanske finns tider i Oskarshamn?
Gör ni tillräckligt åt det här?
– Det här är ju en indikation på att vi måste jobba hårdare för att alla ska kunna få testa sig. Det måste vi ta med oss, säger Andreas Delphin.