Nytt biljettsystem för KLT förslås - efter 10 månader

Under oktober 2020 började Kalmar länstrafik (KLT) använda det nya biljettsystemet Lynx, som blev en kostsam historia. Nu ska biljettsystemet bytas igen.

Kollektivtrafiknämnden föreslår nu att regionfullmäktige beslutar att byta biljettsystem, 10 månader efter att det senaste bytet ägde rum.

Kollektivtrafiknämnden föreslår nu att regionfullmäktige beslutar att byta biljettsystem, 10 månader efter att det senaste bytet ägde rum.

Foto: Karin Hertz

Västervik2021-08-26 18:00

Under 2020 ökade investerings- och driftskostnaderna för Kalmar länstrafik med 12 miljoner kronor, då det nya biljettsystemet blivit försenat, och fler konsulttimmar än beräknat gått åt på grund av biljettsystemets komplexitet.

Kollektivtrafiknämnden föreslår nu att regionfullmäktige beslutar att byta biljettsystem under första halvåret 2022, från Lynx till Skånetrafikens system. Enligt den utredning som gjorts skulle det nya systemet innebära större kundnytta och lägre driftskostnader. 

I ett pressmeddelande skriver Region Kalmar att ett byte av biljettsystemet skulle innebära en engångskostnad för KLT på ungefär 14 miljoner kronor, för att anpassa mjukvara och hårdvara till Skånetrafikens system. 

Samtidigt kommer kostnader för kvarvarande åtaganden inom Lynxsamverkan sannolikt att löpa enligt befintliga avtal fram till 2025 för cirka 10 miljoner kronor per år. Från 2026 beräknas den årliga kostnaden bli lägre än i det nuvarande systemet.

Skånetrafikens system används idag även av Östgötatrafiken och Blekingetrafiken. Ett systembyte innebär att KLT överger den samverkan kring biljett- och resesystem mellan KLT, Länstrafiken i Kronoberg, Hallandstrafiken och Jönköpings Länstrafik, som startade 2016.

Bytet föreslås av kollektivtrafiknämnden som ett led i Kalmar länstrafiks förbättringsarbete. 

VT har sökt trafikdirektör Christer Holmgren för en kommentar om innebörden av det nya biljettsystemet, men inte lyckats. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!