För många 30-sträckor anser Motormännen

Det får inte gå inflation i 30-markerade vägsträckor. Det menar Motormännen, efter att Stockholm i våras sänkte hastigheten på en större mängd smågator från 50 till 30 kilometer i timmen.

Inflation i 30. Motormännen är rädda för att respekten för 30-gränserna minskar kraftigt, i takt med att 30-sträckorna blir allt fler. När Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens främjande, NTF, nyligen mätte vilken hastighet bilar höll på de nya 30-vägarna så fann man att bara 3 av 10 körde lagligt.                                                                                                                                                                                                                                     Foto: Pressens Bild/Arkiv

Inflation i 30. Motormännen är rädda för att respekten för 30-gränserna minskar kraftigt, i takt med att 30-sträckorna blir allt fler. När Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens främjande, NTF, nyligen mätte vilken hastighet bilar höll på de nya 30-vägarna så fann man att bara 3 av 10 körde lagligt. Foto: Pressens Bild/Arkiv

Foto:

Västervik2005-08-30 00:25
- Vi är rädda att respekten för 30-skyltarna kommer att minska kraftigt, vilket riskerar att leda till en farligare trafiksituation, säger Tomas Nilson på Motormännen.
Det var i mitten av februari i år som Stockholm, som ett led i sitt trafiksäkerhetsarbete, sänkte hastigheterna. Tidigare hade 30-skyltarna främst använts vid skolor och dagis samt särskilda bostadsområden, nu infördes hastighetsbegränsningen mer generellt på mindre gator.
Orsaken är enkel. En gående eller cyklist som blir påkörd i 30 kilometer i timmen överlever nästan alltid. Blir man i stället påkörd i 50 kilometer i timmen slutar olyckan nästan alltid med dödlig utgång.

Men Motormännens farhågor verkar inte tagna ur luften. När Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens främjande, NTF, nyligen mätte vilken hastighet bilar höll på de nya 30-vägarna så fann man att bara 3 av 10 körde lagligt. Bland de värsta syndarna var yrkesförarna.
- Det är precis den utvecklingen vi är rädda för. Tidigare har vi haft en ganska god förståelse och efterlydnad för 30-markerade sträckor, för vi vet att det finns barn i närheten. Den respekten riskerar att försvinna om vi får en 30-trend på långa sträckor även i resten av landet.
För det är just det Motormännen inte vill se - att fler kommuner tar efter huvudstaden. På Vägverket tror man inte att det kommer att ske.
- Det tror jag inte kommer att hända. Enligt vårt nya förslag, som det är stor uppslutning kring, kommer 40 att vara den generella hastigheten inne i städer. 30 kommer vara kvar vid skolor och liknande platser, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.
- Det viktiga är att vi får ner hastigheten till 30 vid konfliktpunkterna på vägarna, alltså där gående, cyklister och bilar möts. Men det måste inte nödvändigtvis ske med hjälp av 30-skyltar, det kan man åstadkomma på andra sätt, genom att bygga om vägbanan och liknande.
På Motormännen är man positiva till Vägverkets förslag med ny 40-gräns.
- Vi har själva förordat en 40-gräns ända sedan tidigt 90-tal. Det finns många gator där 50 är för snabbt, men 30 för långsamt, säger Tomas Nilson.

Motormännen är dock kritiska mot 30-sträckorna av ytterligare ett skäl.
- Enligt lag behöver biltillverkarna bara kalibrera hastighestmätarna mellan 40 och 140. Det innebär att vi som bilister faktiskt inte kan veta om vi kör i 30 när hastighetsmätaren visar det. Vi menar att en lagändring skulle behövas, så att hastighetsmätarna kalibreras även för hastigheter lägre än 40, säger Tomas Nilson.
När Motormännen för några år sedan testade 573 bilar av årsmodeller mellan 1994 och 1999 visade det sig att hastighetsmätarna var mycket opålitliga kring 30-strecket. De flesta bilar befann sig i intervallet mellan 24 och 38 kilometer i timmen, men det fanns enstaka bilar som i själva verket körde 15 och andra som körde 59 när hastighetsmätaren visade 30.
- Man kan alltså bli tagen av polis och till och med mista sitt körkort utan att ens vara medveten om att man kört för fort, säger Tomas Nilson.

Men Claes Tingvall på Vägverket har ingen förståelse för kritiken.
- Även om hastighetsmätarna inte måste kalibreras för 30 km så får de heller inte visa för låg hastighet. Alltså ska det inte gå att köra för fort när hastighestmätaren visar 30. Där finns det redan en lag, någon ny tycker jag inte behövs, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om