Första tanken när vi går ombord på Miss Z är att det är mycket rymligare än vad det ser ut utifrån.
– Hon är speciell i designen, ovanligt bred nedtill vilket ger extra mycket utrymme i salongen. Det behövs mycket plats, jag har tre barn och om de alla vill ha med sina flickvänner så blir vi många! förklarar Mikael.
Miss Z Västervik
Foto: Marie Kerrolf
Plattan som vattenskotern står på är nedsänkbar vilket gör det lätt att lägga i och ta upp den.
Foto: Anna Erlandsson
Mikael är sjöbefäl och kan därför köra själv, men beskriver att yachten inte är ett transportmedel, utan det är själva resan som är upplevelsen. "Jag sitter inte vid ratten och kör, jag åker mer med, det går i 9-10 knop vilket känns tryggt."
Foto: Anna Erlandsson
De mjuka solmadresserna i fören är varma och inbjudande i solskenet.
Foto: Anna Erlandsson
Förutom livboj finns mycket säkerhetsutrustning ombord; nödsändare med gps, dubbla livflottar som blåser upp sig själva, flytvästar till alla passagerare och flytoveraller om det skulle vara väldigt kallt vatten.
Foto: Anna Erlandsson
Miss Z Västervik
Foto: Anna Erlandsson
Miss Z och hemmahamnen Västervik. Z som i Zagerholm. Namnet är nytt sedan 2022. I samband med att Mikael registrerade båten som svensk byttes också namnet från det engelska Cheers daddy by Mariu Four.
Foto: Anna Erlandsson
Skylten i trappan är både fin och rolig, men också en påminnelse om att kaptenen har ansvar för alla ombord och därför också bestämmer.
Foto: Anna Erlandsson
Båten, eller yachten som det faktiskt är, är tre våningar hög. Hon rymmer loungen där vi sitter, ytterligare en lounge, en salong, matsal och sex kabiner, samt ett fullt utrustat kök.
Champagnen står på kylning. Mikael bjuder på kaffe medan vi pratar. Det gungar lätt under oss och luktar svagt av rent linne och lite hav. I bakgrunden konkurrerar måsarna med radiomusik från ett högtalarsystem. Väldigt fridfullt.
Foto: Anna Erlandsson
Gott om sociala ytor och grill ger tillfällen att umgås. Här har det bland annat grillats färskfångad tonfisk som Mikeal fiskat från båten när de var i Medelhavet.
Foto: Anna Erlandsson
Loungen på mellersta våningen, bak i båten.
Foto: Anna Erlandsson
Plankgolvet är lent under fötterna och i salongen är det hemtrevligt och ljust. Klädseln på soffan är bytt av ett lokalt Västerviksföretag.
Foto: Anna Erlandsson
Salongen. Det mahognyfärgade träet ger en varm känsla.
Foto: Anna Erlandsson
– Det är som en sommarstuga på havet, jag är ombord runt åtta veckor om året och bor här när jag är i Västervik. Det är själavård att vara ombord och vara ute och åka, jag känner mig privilegierad som har den möjligheten.
Mikael köpte Miss Z i Italien för sju år sedan. Nypriset var strax över 35 miljoner kronor 2009, men Mikael prutade i två år och kom undan med en betydligt mindre köpesumma. Det kostar dock att ha henne. På vintern ligger hon i varmhall i Loftahammar vilket går på runt 70 000 kr. Mikael kan göra mycket av underhållet själv, men saker går ofta sönder då det blir mycket slitage. Nästan alla inventarier och all inredning är ny sedan köpet.
Solen strålar in genom takfönstren och fyller båten med ljus. Väl tilltagen takhöjd och öppen planlösningen ger en känsla av rymd.
Foto: Anna Erlandsson
Matplatsen är ljus och träet i möblerna i samma ton som båtens interiör. De mjuka, vita mattorna är återkommande i de olika rummen.
Foto: Anna Erlandsson
Ismaskinen kommer väl till användning under varma sommardagar.
Foto: Anna Erlandsson
På vinkylen sitter särskilda lås som hindrar den från att gå upp vid hård sjö. Placeringen är utrymmessparande i trappan.
Foto: Anna Erlandsson
Detaljer som ger båtkänsla.
Foto: Anna Erlandsson
Konst på väggarna bidrar till den hemtrevliga känslan.
Foto: Anna Erlandsson
Ett fullt utrustat kök med ljusinsläpp från fönster i taket.
Foto: Anna Erlandsson
I köket finns både diskmaskin och tvättmaskin. Tvätmaskinen fick monteras isär för att kunna gå in genom dörren, något som Mikael löste på egen hand.
Foto: Anna Erlandsson
På köksbänken är står saker på vad som ser ut som en helt vanlig löpare, men som i själva verket är en antiglid-duk. Nödvändligt för att sakerna inte ska glida av bänken vid minsta våg.
Foto: Anna Erlandsson
I kabinerna finns riktiga sängar.
Foto: Anna Erlandsson
Trots att fönstren av säkerhetsskäl är små, är ljusinsläppet stort. Ovanför fönstren finns förvaringsutrymmen.
Foto: Anna Erlandsson
Kabinerna är mysigt inredda i varma toner och har bekvämligheter som soffa, radio och tv.
Foto: Anna Erlandsson
Der är bra vattentryck, berättar Mikael.
Foto: Anna Erlandsson
I alla kabiner finns badrum med toalett, bidé, handfat och dusch.
Foto: Anna Erlandsson
I kabinerna finns badrum med toalett, bidé, handfat och dusch
Foto: Anna Erlandsson
Rejäla garderober med integrerad belysning.
Foto: Anna Erlandsson
Längst bak finns mästarhytten som är större och rymligare än de andra. Här finns plats för ett litet kontor.
Foto: Anna Erlandsson
– Vi hämtade henne på Sardinien och körde till Kroatien. Under resan kunde jag se solen gå upp och ner över havet, det gör att man får ett annat perspektiv, man känner sig liten och nästan frälst.
Mikael, som är entreprenör, bor utanför Jönköping till vardags, men gillar att vara i Västervik på sommaren.
Foto: Anna Erlandsson
"En vanligt dag ombord när vi är ute är väldigt lugn. Det går runt nio knop, jag sätter autopiloten och sen brygger jag kaffe och kanske löser korsord."
Foto: Anna Erlandsson
Utsikten från fören.
Foto: Anna Erlandsson
Yachten är en uppgradering från de mindre båtar han tidigare haft.
– Jag har alltid tittat på båtar, ju större desto roligare! Jag har hittat ett sätt att kunna ha roliga leksaker. Jag blir väldigt sjösjuk också, och då är det lättare på en större båt. Det gungar mindre och jag känner mig tryggare.
– I Hanöbukten kom vi in i ett oväder, då var det inte kul! Jag fick be en kompis ta mitt pass vid rodret för det bara gick inte. Det blåste 20-25 meter per sekund och var fyra meter höga vågor. Jag kunde inte sitta nere och köra för då blev jag sjösjuk och bara kräktes, och jag kunde inte sitta där uppe för då blev jag helt dyngsur!
Miss Z kan styras och köras med fjärrkontrollen med joystick. Att hon är utformad så att det även går att köra i sidled gör det enkelt att köra och lägga till.
Foto: Anna Erlandsson
Mikael visar båtens motorrum. Där luktar det båt. "Det är båtdiesel som luktar" förklarar han. Tanken rymmer drygt 3000 liter och kostar runt 50 000 kronor att fylla. I ekonomifart (ca 9 knop, eller 16 kilometer i timmen) drar hon 20 liter i timmen. Då kan man köra i 160 timmar. Om hastigheten ökas med 1 knop så dubblas däremot förbrukningen och i maxfart (30 knop, nästan 60 kilometer i timmen) tar tanken slut på tio timmar.
Foto: Anna Erlandsson
Miss Z drivs med fyra stycken Volvo Penta IPS-600-motorer. "Det känns tryggt med fyra stycken, om tre går sönder så har jag ändå en!"
Foto: Anna Erlandsson
En del i det vattenreningssystem som finns ombord som vid behov kan rena havsvatten.
Foto: Anna Erlandsson
I motorrommet finns två elverk, som förser all elektronik ombord med tillräckligt med ström.
Foto: Anna Erlandsson
Mikael i "källaren" som hans fru kallar det.
Foto: Anna Erlandsson
Mikael har varit med Miss Z i Italien, Kroatien och längs hela ostkusten, Öland, Gotland och Malmö.
Foto: Anna Erlandsson
Miss Z Västervik
Foto: Anna Erlandsson
Vad brukar du få för reaktioner?
– Mest nyfikenhet. Ungdomar brukar fråga vad den kostar och vad jag jobbar med. Och hur lång den är vill de veta. Jag har aldrig fått negativa reaktioner. Om personer vill komma ombord och titta så får de för det mesta det, jag har haft en hel förskoleklass ombord en gång!