Fokus är ett treårigt projekt i Turistbyråns regi, där Tobias Ahlstedt är projektledare. Projektet syftar till att utöka kommunens turistsäsong med fyra veckor sammanlagt. Vecka 25 och 26 samt 33 och 34 är traditionellt veckorna innan och efter den riktiga högsäsongen, och det är dessa veckor som man fokuserar på för att förlänga säsongen.
Enligt Ahlstedt går projektet bra. Ökningen av bokningar vid destinationsanläggningar och beläggning på hotell i kommunen är på 20 procent. Nu är det sista året som man satsar på Fokus och snart är det dags för utvärdering, berättar Tobias Ahlstedt.
- Målet var uppnå en ökning på mellan fem och åtta procent så 20 procent är över målet än så länge.
Siffrorna har man fått fram genom att titta på beläggning på hotell, bokningar på destinationer och totalomsättning på destinationsanläggningar, berättar Ahlstedt.
Man har valt att satsa på samarbete mellan olika aktörer.
- Vi samlar alla aktörer på destinationen och hittar lösningar och synergieffekter.
Exempel som Ahlstedt nämner är "Grillnatta" under vecka 26 och de många olika parader som man anordnat under de här åren.
- Under "Grillnatta" samordnade vi så att alla tände grillarna på samma klockslag, överallt i hela kommunen. En gemensam natt för alla.
Turistbyrån hjälper även till att marknadsföra alla aktiviteter som händer i kommunen, för att öka genomslaget.
- Vi ser resultat ju mer aktivt vi arbetar. Vi lägger in oss på sajter i hela Europa och åker på "roadshows" för att visa upp Västervik och kommunen, säger Tobias Ahlstedt.
Efter sommaren ska en slutrapport skrivas och projektet få sin slututvärdering. Ahlstedt hoppas att kommer fortsätta, informellt.
- Många är jätteduktiga på att göra allt detta tillsammans. Alla hjälps åt för att skapa paketlösningar och samverka i kommunen för att få en längre säsong och få fler besökare till kommunen.