Flygplatsen kan behöva runt 10 miljoner kronor till

De kommande fem åren kan flygplatsinvesteringen bli tre gånger så dyr som politikerna räknat med. Och trots det kommer inga planerade ambulansflyg kunna landa de närmsta fem åren.

Förlängningen av landningsbanan på Västerviks flygplats, som förväntades kosta 6 miljoner kronor, kan i stället landa på totalt 22 miljoner kronor de närmsta fem åren.

Förlängningen av landningsbanan på Västerviks flygplats, som förväntades kosta 6 miljoner kronor, kan i stället landa på totalt 22 miljoner kronor de närmsta fem åren.

Foto: Ellinor Ljung

Västervik2022-11-07 18:00

När kommunstyrelsens politiker under måndagen fick information om vilka åtgärder tjänstemännen tror behövs på flygplatsen visar det sig att flygplatsförlängningen kan bli 266 procent dyrare än vad man räknade med i beslutet från 2014. Eller, i pengar: 16 miljoner dyrare. 

Att förlänga landningsbanan med 399 meter beräknades kosta 6 miljoner, men slutnotan blev 10 miljoner kronor. 

Tjänstemännen bedömer nu att det kommer behövas ytterligare mellan 7,5 och 12 miljoner kronor för att den förlängda banan ska kunna användas. 

Att stängsla in flygplatsen, fräscha upp byggnader och andra åtgärder, väntas kosta mellan två och tre miljoner. 

Att kommunen har kontroll över marken runt flygplatsen är ett krav från Transportstyrelsen – tills dess får inte förlängningen användas. En del av marken som behövs har kommunen själva bytt bort 2010, men genom en Lantmäteriförrättning är förhoppningen att tvångsinlösa marken, eller få servitut på den. Kostnaden beräknas landa på 1,5 till 5 miljoner kronor, samt ytterligare en miljon för att mäta in själva marken. 

undefined
Skogen det pekas på i bild är privatägd. Den måste kommunen få råghet över för att kunna använda den förlängda delen av landningsbanan. Det väntas kosta mellan 1,5 till 5 miljoner kronor, plus ytterligare en miljon för inmätning.

Tjänstemännen skriver också att de vill uppmärksamma politikerna på att regionen har avtal med Svenskt Ambulansflyg sedan i våras. Avtalet gäller 72 månader, och deras säkerhetskrav innebär att Västerviks landningsbana är 150 meter för kort vid våt väderlek. 

"Detta innebär att det sannolikt kommer dröja 5,5 år (som lägst) innan, av Regionen, planerade ambulansflygtransporter" kommer kunna nyttja Västerviks flygplats, skriver tjänstemännen. Akuta ambulansflyg kan dock använda banan. 

Den gamla delen av landningsbanan håller heller inte måttet. De gamla 800 metrarna har inte fått ny asfalt sedan landningsbanan anlades för över femtio år sedan, så tyngre flygplan kan inte landa här. De närmsta fem åren borde ett beläggningsarbete utföras. Att beräkna asfaltspriset är svårt på grund av det oroliga världsläget, men runt tre miljoner är rimligt, menar tjänstemännen.

De skriver också att det vore rimligt att anställa en renodlad flygplatschef på halvtid.

Men alla investeringar behövs inte. Om politikerna enas om att den förlängda delen av landningsbanan inte behövs, och inte ska användas, är det bara 4 miljoner som är nödvändiga de kommande fem åren. 

Vad tänker politikerna om kostnaderna? Är smärtgränsen nådd? Det kommer vi återkomma till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!