Flygplatsen kan behöva runt 10 miljoner kronor till

De kommande fem Ären kan flygplatsinvesteringen bli tre gÄnger sÄ dyr som politikerna rÀknat med. Och trots det kommer inga planerade ambulansflyg kunna landa de nÀrmsta fem Ären.

FörlÀngningen av landningsbanan pÄ VÀsterviks flygplats, som förvÀntades kosta 6 miljoner kronor, kan i stÀllet landa pÄ totalt 22 miljoner kronor de nÀrmsta fem Ären.

FörlÀngningen av landningsbanan pÄ VÀsterviks flygplats, som förvÀntades kosta 6 miljoner kronor, kan i stÀllet landa pÄ totalt 22 miljoner kronor de nÀrmsta fem Ären.

Foto: Ellinor Ljung

VĂ€stervik2022-11-07 18:00

NĂ€r kommunstyrelsens politiker under mĂ„ndagen fick information om vilka Ă„tgĂ€rder tjĂ€nstemĂ€nnen tror behövs pĂ„ flygplatsen visar det sig att flygplatsförlĂ€ngningen kan bli 266 procent dyrare Ă€n vad man rĂ€knade med i beslutet frĂ„n 2014. Eller, i pengar: 16 miljoner dyrare. 

Att förlĂ€nga landningsbanan med 399 meter berĂ€knades kosta 6 miljoner, men slutnotan blev 10 miljoner kronor. 

TjĂ€nstemĂ€nnen bedömer nu att det kommer behövas ytterligare mellan 7,5 och 12 miljoner kronor för att den förlĂ€ngda banan ska kunna anvĂ€ndas. 

Att stĂ€ngsla in flygplatsen, frĂ€scha upp byggnader och andra Ă„tgĂ€rder, vĂ€ntas kosta mellan tvĂ„ och tre miljoner. 

Att kommunen har kontroll över marken runt flygplatsen Ă€r ett krav frĂ„n Transportstyrelsen – tills dess fĂ„r inte förlĂ€ngningen anvĂ€ndas. En del av marken som behövs har kommunen sjĂ€lva bytt bort 2010, men genom en LantmĂ€teriförrĂ€ttning Ă€r förhoppningen att tvĂ„ngsinlösa marken, eller fĂ„ servitut pĂ„ den. Kostnaden berĂ€knas landa pĂ„ 1,5 till 5 miljoner kronor, samt ytterligare en miljon för att mĂ€ta in sjĂ€lva marken. 

Skogen det pekas pÄ i bild Àr privatÀgd. Den mÄste kommunen fÄ rÄghet över för att kunna anvÀnda den förlÀngda delen av landningsbanan. Det vÀntas kosta mellan 1,5 till 5 miljoner kronor, plus ytterligare en miljon för inmÀtning.
Skogen det pekas pÄ i bild Àr privatÀgd. Den mÄste kommunen fÄ rÄghet över för att kunna anvÀnda den förlÀngda delen av landningsbanan. Det vÀntas kosta mellan 1,5 till 5 miljoner kronor, plus ytterligare en miljon för inmÀtning.

TjĂ€nstemĂ€nnen skriver ocksĂ„ att de vill uppmĂ€rksamma politikerna pĂ„ att regionen har avtal med Svenskt Ambulansflyg sedan i vĂ„ras. Avtalet gĂ€ller 72 mĂ„nader, och deras sĂ€kerhetskrav innebĂ€r att VĂ€sterviks landningsbana Ă€r 150 meter för kort vid vĂ„t vĂ€derlek. 

"Detta innebĂ€r att det sannolikt kommer dröja 5,5 Ă„r (som lĂ€gst) innan, av Regionen, planerade ambulansflygtransporter" kommer kunna nyttja VĂ€sterviks flygplats, skriver tjĂ€nstemĂ€nnen. Akuta ambulansflyg kan dock anvĂ€nda banan. 

Den gamla delen av landningsbanan hÄller heller inte mÄttet. De gamla 800 metrarna har inte fÄtt ny asfalt sedan landningsbanan anlades för över femtio Är sedan, sÄ tyngre flygplan kan inte landa hÀr. De nÀrmsta fem Ären borde ett belÀggningsarbete utföras. Att berÀkna asfaltspriset Àr svÄrt pÄ grund av det oroliga vÀrldslÀget, men runt tre miljoner Àr rimligt, menar tjÀnstemÀnnen.

De skriver ocksÄ att det vore rimligt att anstÀlla en renodlad flygplatschef pÄ halvtid.

Men alla investeringar behövs inte. Om politikerna enas om att den förlĂ€ngda delen av landningsbanan inte behövs, och inte ska anvĂ€ndas, Ă€r det bara 4 miljoner som Ă€r nödvĂ€ndiga de kommande fem Ă„ren. 

Vad tĂ€nker politikerna om kostnaderna? Är smĂ€rtgrĂ€nsen nĂ„dd? Det kommer vi Ă„terkomma till.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!