"Flyghangar" måste rivas i skärgården
En foderlada hävdar skärgårdsbon.En skenansökan för en flyghangar, hävdar länsstyrelsen.Nu har ett byggärende vandrat hela vägen och avgjorts i miljööverdomstolen som går på länsstyrelsens linje.
Måste riva "flyghangar". De rättsliga instanserna tror inte på att byggnaden i bakgrunden är en foderlada. I stället menar länsstyrelsen att det är en skenansökan för en flyghangar till ett sjöflygplan. Nu har miljööverdomstolen bestämt att byggnaden på Horsö, här sedd från Horsö brygga, ska rivas inom sex månader. Foto: Ingemar Petersson
Foto:
Att länsstyrelsen så envist genom alla rättsliga instanser hävdat att det är en skenansökan för en flyghangar beror på att arkitekt Bertil Dolk var den som först (2001) ansökte om att få uppföra en byggnad på platsen. Han nekades bygga en flyghangar. Då gjorde han en ny ansökan där måtten hade minskat något. Även den gången blev det avslag. Länsstyrelsen gick inte med på att bevilja strandskyddsdispens.
Bara någon månad senare kom en ny ansökan om att få uppföra en foderlada på samma plats. Ritningarna och material från flyghangaren användes, enligt länsstyrelsen. En ekonomibyggnad i skärgården omfattas inte av strandskyddet.
Länsstyrelsen sade nej och ålade den sökande skärgårdsbon att riva "flyghangaren" inom sex månader.
Därefter har ärendet vandrat vidare till miljödomstolen i Växjö som gick på länsstyrelsens linjen i en dom från förra året. I måndags kom utslaget i miljö?
överdomstolen. "Flyghangaren" ska rivas inom sex månader slås det fast.
- Det finns möjlighet att ompröva ärendet, säger Bertil Dolk som bestämt förnekar att han skulle vara ägare till "flyghangaren".
- Det är en foderlada, det går inte in något sjöflygplan där. I så fall skulle foderladan byggas om.
Miljööverdomstolens utslag förvånar Bertil Dolk som menar att byggnaden väl liknar övriga byggnader i skärgården och inte alls avviker från landskapsbilden som det sägs i domen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!