- I Västervik handlar de flesta klagomålen om boendefrågor och särskilt hantverkstjänster, säger konsumentvägledaren Anna Öberg.
Drygt en femtedel (21,7 procent) av alla närmare 400 klagomål som kom in till konsumentvägledningen rör boendefrågor. Det handlar om el och bränsle, hyror, köp och försäljning av bostad, reparation och underhåll, vatten, avlopp och andra bostadstjänster.
Konsumenterna klagar på att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som man trodde var överenskommet. Ungefär var tionde klagomål handlar om missnöje med telefoni.
För att undvika många av de problem som kan uppstå när man anlitar hantverkare finns det några enkla råd, menar Anna Öberg. Viktigt är att skriva avtal om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Det är viktigt att avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under arbetets gång.
- Det är viktigt att tänka till innan man gör upp avtalet, vad man egentligen vill ha gjort. Det är också bra att skaffa information om de olika hantverkare som man tänkt vända sig till. Det går bra att ta kontakt med mig innan man anlitar en hantverkare. Då går vi igenom hur man kan skriva ett avtal.
Anna möter ofta konsumenter som är missnöjda med att arbetet inte blir slutfört den tid man förväntat sig.
- Det finns möjlighet att skriva in i avtalet när arbetet ska påbörjas och när det ska vara klart. Man kan också lägga in ett vite om att en viss procent ska dras för varje vecka arbetet blir försenat.
Anna Öberg brukar också rekommendera att man inte betalar i förskott, utan först när arbetet är slutfört och att det utförts på ett fackmannamässigt sätt.
Konsumentverket anser att de många klagomålen på hantverkare inte behöver betyda att branschen som sådan har stora brister.
- Att köpa eller renovera en bostad är för de flesta den största affären man gör i livet. Uppstår det en tvist är man därför mer benägen att vända sig till sin konsumentvägledare för hjälp, säger Mari Gremlin, jurist vid Konsumentverket.
På konsumentrådgivningen och på biblioteket i Västervik finns informationsmaterial som syftar till att minska risken för missförstånd. Information finns också på kommunens hemsida.