Fler tar tåget

Bekväma och framförallt hela tåg gillas av resenärerna. Allt fler väljer Tjustbanan istället för att åka bil.

Ulf Nilsson, ordförande för KLT är glad. Nya tåg på Tjustbanan var en bra idé, fler tar tåget och resenärerna är mycket nöjda, visar en ny undersökning.Foto: Karin Hertz

Ulf Nilsson, ordförande för KLT är glad. Nya tåg på Tjustbanan var en bra idé, fler tar tåget och resenärerna är mycket nöjda, visar en ny undersökning.Foto: Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Västervik2010-08-27 13:51
Nya siffror från KLT visar att resandet gått upp rejält sedan de nya Itino-tågen började trafikera sträckan Västervik-Linköping. Kunderna är dessutom mer nöjda än innan. Nöjdindex har ökat från 73 till 88 procent på ett år.- Det är väldigt bra siffror, det visar att de nya tågen fått ett bra mottagande. Det känns fantastiskt bra att se att kunderna är nöjda med de här inköpen, säger KLT:s ordförande Ulf Nilsson (S). Per vecka har tågresandet ökat från 2300 resenärer till 2900, vilket Nilsson är mer än nöjd med. - Det är en väldigt bra start, det tar tid att bygga upp ett förtroende, men det här har gått snabbare och bättre än väntat.Inom Västerviks kommun har resandet ökat med 27 procent, och över länsgränsen mot Linköping med 19. I Östergötland har resandet gått upp ännu mer, med 33 procent.KLT:s ambition är att fördubbla trafiken på Tjustbanan.- Det långsiktiga målet är 4 600 resande per vecka. Trots att vi har haft motlut och problem sticker resandet i väg. Det är roligt.Nästa år kommer upprustningen av sträckan Bjärka Säby-Linköping dra igång. 200 miljoner kronor läggs på att förbättra spåren. När det gäller spåren i vår kommun ska Trafikverket gå igenom den förstudie om spårens upprustningsbehov, som Västerviks kommun tog fram, och se om man håller med. Om man är överens om vad som behöver göras ökar oddsen för att något händer, menar Nilsson. Inga pengar är ännu inte öronmärkta för upprustningen, även om Tjustbanan omnämns i både rödgröna och blåa planer för landets infrastruktur.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om