Fler tar bussen ? då höjs priset
Resenärerna utnyttjar rabattkort och KLT tappar intäkter.
Det beror på att många resenärer utnyttjar rabattkorten och KLT tappar intäkter.
Nu kommer en höjning av biljettpriserna för att kompensera intäktsbortfallet.
Samtidigt blir det en prissänkning med sex kronor på sträckan Västerviks-Kalmar.
? Vi har lyckats med vår marknadsföring, säger Karl-Johan Bodell, vd på KLT. Vi har fått trogna kunder som utnyttjar våra rabatter.
Förra året sprängde KLT sex miljonersgränsen, så många resenärer åker årligen med KLT. I år är ökningen ytterligare två procent. Lika stort är intäktstappet jämfört med budget. För att underskottet inte ska bli för stort har KLT:s styrelse beslutat att de nya taxorna ska börja gälla redan från 1 november.
? Normalt höjer vi vartannat år vid årskiftet, säger Bodell men nu tar ut höjning lite tidigare jämfört med tidigare.
I tätortstrafiken höjs taxan med en krona och två kronor när resan går över en zon. Upp till tio zoner höjs priset. De som reser längre sträckor kommer att få en sänkning. Västervik?Kalmar går över 13 zoner och här blir det en sänkning med sex kronor.
? Vi vill gynna det långa resandet, säger Bodell.
Årskorten kommer även i fortsättning att ha ett grundpris på 1 000 kronor. Resenärerna måste köpa ett 14-dagarskort och eller 30-dagarskort varje månad. Dessa kort blir betydligt dyrare jämfört med i dag. 14-dagarskortet höjs med mellan 8,5 till 15 procent. 30-dagarskortet höjs med mellan 12 och 19,5 procent.
? Jag tycker vi har hittat rätt struktur för hur rabatterna ska sättas. De som reser längre sträckor får minsta höjningen och till med sänkningar för de verkliga långresenärerna.
I genomsnitt blir taxehöjningen sju procent. Men som alltid när taxor höjs blir det några som väljer bort bussen och mot den bakgrunden kalkyleras med en verkligt utfall på fem procent.
Karl-Johan Bodell nämner ett exempel på en resenärer som åker fem zoner, en resa på över fyra mil. Varje resa kostar 20 kronor med rabattkort och det är 58 procent billigare jämfört med kontantpriset.
42 procent av alla resenärer har rabattkort men de står bara för 35 procent av resandet. Den skillnaden ska nu hämtas hem. Det blir resenärerna som får betala, inte skattebetalarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!