Fler fartyg, större last

Redan i dag tar hamnen i Västervik emot över 12 000 kubikmeter bränsle i månaden. Det mesta är raffinerad olja, diesel och bensin, bränslen som är mer lättsanerade i samband med läckage. Men även sådan olja kan bli tyngre.

Västervik2012-03-01 00:00

I dag är det cirka 12 000 kubikmeter bränsle som anländer till Västerviks hamn varje månad. Den kommer till OKQ8 depå, där berättar depåchef Gunnar Karlsson mer.

- Det är bensin, diesel och raffinerad olja som vi tar emot här, det är inte någon tjockolja eller råolja. Om olyckan skulle vara framme är alla de bränslen vi tar emot lättare och skulle lägga sig mer på ytan. Det är enklare att ta hand om och vi skulle slippa de värsta konsekvenserna för miljön, även att de så klart påverkar väldigt mycket.

Än så länge har inga allvarliga tillbud inträffat i hamnen, berättar Gunnar Karlsson. Han menar att det bland annat är på tack vare de rigorösa säkerhetskrav som ställs.

- Vi gör ett fortlöpande säkerhetsarbete hela tiden och regelverket som styr är omfattande. Det är svårt att se att det skulle kunna hända någon större katastrof i hamn. På havet är det nog situationen lite annorlunda.

Längre ut på Östersjön ser det mycket riktigt annorlunda ut, de potentiella farorna är större, liksom fartygen som trafikerar transportlederna. Trafiken har ökat kraftigt under senare år. Om ett av dessa fartyg skulle skadas, finns en risk att oljan de transporterar och har i sin egen framdrivningstank läcker ut och driver in mot kusten.

Det konstaterar Gunnar Persson, förundersökningsledare på Kustbevakningen. Han berättar också att det är Kustbevakningen som har ansvaret för sanering på statliga vatten, kommunen tar över på kommunalt. Men det hela är en samordnad organisation där alla måste hjälpas åt över gränserna.

Persson säger också att det är viktigt att veta att förädlad olja, den typ som tas emot i hamnen i Västervik, kan avdunsta från vattenytan och på så sätt bli tjockare och skapa liknande problem som tjockolja för djur och växtlivet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om