Fler bilister kör med vinterdäck året om
Att det finns många bilister som struntar i att byta till vinterdäck på hösten visste vi, men nu visar en undersökning att många även struntar i att plocka av vinterdäcken. När Michelin kontrollerade 1 600 bilar i somras hade sex procent vinterdäcken på.- Det är lagligt, men inte lämpligt, säger Motormännens Terje Eklund.
Bild 1: Fler kör med odubbade vinterdäck året om. Terje Eklund, teknisk expert på Motormännen, säger att det är olämpligt att köra med vinterdäck på sommaren. Foto: Bertil Ericson/Scanpix
Foto:
Ett undantag många verkar utnyttja.
I somras kontrollerade Michelin däcken på 1 600 bilar på Ikeas parkeringar i Barkarby och Kungens kurva i Stockholm. Över sex procent hade odubbade vinterdäck på. Om man antar att förhållandet är det samma i hela Sverige motsvarar det över en kvarts miljon bilar.
Terje Eklund, teknisk expert på Motormännen, är inte överraskad.
- Nej, jag får samtal nästan varje dag från medlemmar som undrar över det här, säger han.
- Framför allt är det många äldre som väljer att köra med sina odubbade vinterdäck året runt. De kör väldigt lite och tycker att det är praktisk att slippa skifta däcken varje vår och höst. Jag brukar säga till dem att det är tillåtet, men inte lämpligt.
Orsaken till att man helst inte bör köra med odubbade vinterdäck på sommaren är att däckens gummiblandning inte är anpassad till sommarhalvårets temperaturer. Gummiblandningen i vinterdäck är mjukare än sommardäcken, vilket gör att deras vägegenskaper försämras. Framför allt är det bromsförmågan som blir sämre. Bromssträckan förlängs med 15-20 procent jämfört med sommardäck.
Dessutom blir däckets greppförmåga i sidled sämre. Det gör att snabba undanmanövrar blir svårare.
- Däcken blir framför allt sämre vid vått väglag, säger Terje Eklund.
Förutom gruppen äldre förare tror han att det är stadsjeeparna som står för störst andel vinterdäck på sommaren. Många stadsjeepar har så kallade åretruntdäck som ska fungera lika bra på vintern som sommaren.
- Fast sanningen är att de varken är riktigt bra på vintern eller sommaren.
Men Terje Eklund tror inte att olycksriskerna har ökat på grund av att fler kör med vinterdäck på sommaren.
- Nej, åtminstone inte i gruppen äldre förare. De flesta av dem kör varken särskilt mycket eller särskilt vårdslöst. Däremot är det som sagt inte lämpligt att de kör med vinterdäck på sommaren.
Han påpekar också att det en dålig affär att köra med vinterdäck på sommaren.
- Det är att göra sig själv en björntjänst. Vinterdäck som används sommartid slits otroligt mycket fortare än sommardäck och kan därför bli trafikfarliga året runt. De förare som kört med vinterdäck på sommaren bör vara särskilt noggranna och skaffa nya vinterdäck nu i höst, säger Bernt Wahlberg, däckexpert på Michelin.
Bromssträckan ökar med vinterdäck
Vinterdäck är gjorda för låga medeltemperaturer och slits snabbare om de används på sommaren.
Vinterdäcken är mjukare än sommardäcken och dessutom ofta smalare, vilket gör att de låter mindre och därför kan upplevas som mer komfortabla.
Den mjukare gummiblandningen försämrar bilens broms- och köregenskaper, särskilt vid vått väglag. Bromssträckan kan bli upp till 20 procent längre och däckets sidogrepp försämras, vilket gör undanmanövrer svårare.
När Michelin kontrollerade 1 600 bilar på IKEA-parkeringar i Stockholm visade det sig att drygt 6 procent hade odubbade vinterdäck på. Om siffran gäller hela Sverige motsvarar det 260 000 bilar.
Vinterdäcken är mjukare än sommardäcken och dessutom ofta smalare, vilket gör att de låter mindre och därför kan upplevas som mer komfortabla.
Den mjukare gummiblandningen försämrar bilens broms- och köregenskaper, särskilt vid vått väglag. Bromssträckan kan bli upp till 20 procent längre och däckets sidogrepp försämras, vilket gör undanmanövrer svårare.
När Michelin kontrollerade 1 600 bilar på IKEA-parkeringar i Stockholm visade det sig att drygt 6 procent hade odubbade vinterdäck på. Om siffran gäller hela Sverige motsvarar det 260 000 bilar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!